Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Velká sluneční skvrna

Velká sluneční skvrna

SOHO.jpg
Dne 25. dubna 2005 se na okraji slunečního disku objevila mimořádně velká sluneční skvrna. Tato skvrna, která se zatím zvětšila 3krát a má velmi dynamický vývoj, má označení 756 a její průměr odpovídá asi 5 průměrům Země (tj. více než 50.000 km). Snímek sluneční fotosféry pořídila sonda SOHO 29. dubna 2005 v 00:00 UT (02:00 SELČ).

Tato sluneční skvrna je dostatečně veliká, abychom ji mohli pozorovat "pouhým" okem. Proto neváhejte, vezměte svářečský filtr nebo brýle, které jste používali při zatmění Slunce a pohlédněte k mraky nezastíněnému Slunci. A na slunečním kotoučku uvidíte malou "pihu", která zdobí jinak téměř čisté Slunce.

V čínských kronikách se objevují záznamy o pozorování skvrn pouhým okem od roku 28 př.n.l., první zmínky o tomto způsobu pozorování existují z roku 350 př.n.l.

Zdroj: www.spaceweather.com

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka