Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Z pátka na sobotu nás překvapí meteorický roj Geminidy

Z pátka na sobotu nás překvapí meteorický roj Geminidy

Geminida z roku 2006. Autor: Brian Emfinger.
Geminida z roku 2006.
Autor: Brian Emfinger.
V noci 14./15. prosince nastává maximum meteorického roje Geminid. Geminidy patří k nejaktivnějším rojům v roce a pokud na daný rok není předpovězen nějaký meteorický déšť, či zvýšená aktivita jiného roje, jsou Geminidy na druhém místě (hned po lednových Quadrantidách). Jejich ZHR (zenitová hodinová frekvence) dosahuje kolem 110 meteorů, někdy i více.

Frekvenci meteorů pro danou výšku radiantu (místo, odkud meteory zdánlivě vylétají) nad obzorem zjistíme přibližným vztahem ZHR = sin*v, kde v je výška radiantu nad obzorem ve stupních. Pro naše zeměpisné šířky, kdy se v období maxima dostává radiant v ranních hodinách do výšky kolem 70 stupňů nad obzor, bývá frekvence něco málo přes 100 meteorů (samozřejmě záleží na MHV).

Mateřským tělesem roje není typická kometa, ale bývalá planetka 3200 Phaeton. Vstupní rychlost meteoroidů do atmosféry je kolem 35 km/s. Jde tedy o poměrně pomalé meteory (největší možná rychlost je 72 km/s, čehož dosahují meteoroidy listopadových Leonid). Maximum letošních Geminid nastává v pátek 14. prosince v 16h45m UT (17h45m SEČ) ± 2.3h. Souřadnice radiantu v době maxima jsou α = 112°; δ = +33° (v souhvězdí Blíženců blízko jedné z nejjasnějších hvězd – Castor). Z našich zeměpisných délek tedy k maximu dojde zvečera, nejlepší pozorovací podmínky budou mít dále na východ od nás, především v Rusku a v Číně.

Letošní Geminidy navíc budou mít hned několik výsad. Předně nebude rušit Měsíc tak intenzivně jako minulý rok. Nachází v nízkém ekliptikálním souhvězdí Kozoroha, a to ve fázi 3 dny před první čtvrtí. Maximum, jak již bylo psáno, je předpovězeno na pátek 14. prosince zvečera. To je sice problém, neboť v té době bude Měsíc nad obzorem a radiant nízko, ale maximum nebývá nijak výrazně ostré, takže se vyplatí pozorovat celou noc (z pátku na sobotu).

V první polovině noci by měly převažovat jasné meteory a k ránu bude o něco posunuté maximum slabších meteorů. S přibývající výškou radiantu nad obzorem by to měla být jako vždy docela pěkná podívaná. Nejlepší pohled naskytne obloha především až brzy ráno (v sobotu 15. prosince), kdy je radiant velmi vysoko nad obzorem, nedaleko se nachází jasná načervenalá planeta Mars, ve Lvu nalezneme planetu Saturn a na východě ve Vahách vychází jako jitřenka planeta Venuše.

Geminidy mají pouze jednou malou nectnost, která spočívá v datu jejich konání. Běžně totiž v této době mrzne (především na horách, odkud je ovšem pozorování meteorů mnohem krásnější). Vloni se ale Geminidy daly pozorovat při 2 stupních nad nulou, takže je to relativní. Přesto doporučujeme teplý čaj v termosce, teplý spacák, karimatku a mnoho oblečení, především teplé ponožky (několik vrstev).

[1] http://www.imo.net/
[2] http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=3200;orb=1
[3] Hvězdářská ročenka 2007, P. Příhoda a kol., HaP Praha, obor Meteory (autor: Vladimír Znojil)

50. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 11. 12. do 17. 12. 2023. Měsíc bude v novu. Na večerní obloze září jasný Jupiter na jihovýchodě a Saturn na jihozápadě. Ráno je vidět Venuše nad jihovýchodním obzorem. Slunce pokračuje ve zvýšené aktivitě. O pozornost se kromě periodické komety 12P hlásí i 62P a po čtyřech měsících zjasnila i 29P. Nastává maximum nejbohatšího meteorického roje roku, Geminid. Připravuje se start Falconu Heavy s americkým armádním miniraketoplánem X-37B. Před 160 lety se narodila Annie Jump Canon, která určila spektrální charakteristiky 350 000 hvězd a stála u zrodu Harvardského klasifikačního systému používaného dodnes.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200