Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Zákryt Saturnu Měsícem

Zákryt Saturnu Měsícem

Přesto, že předpověď počasí nebyla příliš příznivá, obloha nad Ostravou zůstala během pozorování úterního úkazu jasná. Podařilo se nám napozorovat jak vstup, tak i výstup Saturnu.

Zákryt jsme snímkovali LPI kamerou, připevněnou k dalekohledu Meade LX200 a výsledkem je video, které si můžete prohlédnout na stránkách Hvězdárny a planetária J. Palisy VŠB-TU v Ostravě.
Pozorování se zúčastnilo také několik zájemců z řad veřejnosti, takže čekání na výstup jsme si krátili nejen pozorováním, ale také odpovídáním na dotazy návštěvníků.

Martin Vilášek

Martin Vilášek (*1970)

O astronomii se zajímá od svých šestnácti let, kdy zcela podlehl pohledu na hvězdnou oblohu a kouzlu Mléčné dráhy. S pozorováním začínal jako vlk samotář, a postupně se seznamoval s podobně „postiženými“ lidmi, s jejichž pomocí si postavil několik dalekohledů, které umístil do vlastní malé hvězdárny na zahradě za domem. Při studiu na vysoké škole začal docházet do ostravského planetária a od roku 1989 byl demonstrátorem na hvězdárně. Od roku 2003 vede Astronomický kurz pro veřejnost a v roce 2006 se stal stálým zaměstnancem. Podílí se na vzdělávacích programech pro školy i veřejnost, vytváří nové pořady pro planetárium a ve volných chvílích připravuje grafiku pro vzdělávací panely v expozicích planetária. Přesto, že se podmínky pro pozorování v Ostravě neustále zhoršují, je přesvědčen, že astronomie je ta nejdůležitější věda na světě a hvězdná obloha je to nejkrásnější, co může člověk svým zrakem spatřit.

NLC 24. 6. ráno z Jablonce n. N.

Pěkné struktury v NLC