Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Zjasňující se kometa C/2007 N3 Lulin

Zjasňující se kometa C/2007 N3 Lulin

Kometa C/2007 N3 Lulin míjí Zubengenelubi. Autor: Mike Broussard
Kometa C/2007 N3 Lulin míjí Zubengenelubi.
Autor: Mike Broussard
Po delší pomlce máme opět příležitost nachystat se na pozorování jasnější komety. Nepůjde pravděpodobně o žádnou jasnou vlasatici, ale bezpochyby je to po roce konečně dost jasná kometa na to, abychom ji mohli spatřit mimo městské osvětlení pouhýma, dalekohledem nevyzbrojenýma očima. Kometa C/2007 N3 Lulin proletí nejblíže k Zemi už za několik dní ...

Kometa prošla přísluním 14. ledna 2009, a to ve vzdálenosti 1,24 AU od Slunce. Po tomto průletu se pozorovatelům naskytl na ranní obloze velmi zajímavý pohled. Vzhled komety připomínal spíš "letící" galaxii pozorovanou z boku. Z její kulové kondenzované komy totiž vycházel jak krásně strukturovaný plynový chvost, tak i opačně orientovaný prašný antichvost. Po průchodu přísluním se hvězdná velikost pohybovala kolem 7.5 magnitudy a kometa byla k nalezení v severozápadním cípu souhvězdí Štíra.

Vyhledávací mapka komety od 11. ledna do 20. února 2009.
V současnosti nalezneme kometu ve východním cípu souhvězdí Panny (viz mapka). Do poloviny následujícího týdne (zhruba do 18. února) bude její pozorovaní značně znemožňovat ubývající Měsíc. Podmínky se však razantně změní ke konci týdne, kdy se kometa zároveň začně rychle přibližovat k přízemí (tím projde 24. února ve vzdálenosti asi 0.41 AU a toho dne ji nalezneme v souhvězdí Lva; bude tedy pozorovatelná celou noc a nebude rušit Měsíc). Už nyní je její hvězdná velikost dostatečná k tomu, abychom kometu mohli pozorovat na Měsícem a pouličními lampami neosvětlené obloze pouhýma očima jako malý rozmazaný obláček. Více však prozradí dalekohled.

Další informace budou následovat v tiskovém prohlášení, které výjde v průbehu příštího týdne.

Doporučené:
[1] Fotogalerie a vyhledávací mapky na www.spaceweather.com
[2] Článek Romana Mikušince ze 26. ledna 2009

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.