Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Astronomové objevili enormní most mezi dvěma kolidujícími kupami galaxií

Astronomové objevili enormní most mezi dvěma kolidujícími kupami galaxií

Útvar Abell 2384 představuje dvě kolidující kupy galaxií spojené mostem horkého plynu
Autor: NASA/CXC/SAO/V. Parekh et al/ESA/XMM-Newton/NCRA/GMRT

Astronomové využívající rentgenovou družici ESA s názvem XMM-Newton a observatoř Chandra X-ray Observatory provozovanou NASA pozorovali 3 milióny světelných roků dlouhý most tvořený horkým plynem, spojující dvě kupy galaxií rozdílných hmotností ve velice specifickém systému Abell 2384; dvě kupy galaxií navzájem kolidovaly před několika stovkami miliónů roků a následně prošly jedna skrz druhou a vytvořily současnou konfiguraci.

Abell 2384 na připojeném obrázku obsahuje obří struktury, které mohou vzniknout v případě, že dojde ke kolizi dvou kup galaxií. Most přehřátého plynu je vidět na tomto kompozitním snímku v oboru rentgenového záření z observatoří Chandra X-ray Observatory a XMM-Newton (modrá barva), z rádiové emise registrované radioteleskopem Giant Metrewave Radio Telescope (červená barva) a z viditelného světla pozorovaného v rámci Digitized Sky Survey (žlutá barva). Tyto různé vlnové délky odhalily účinky výtrysku směřujícího pryč ze supermasivní černé díry v centru galaxie v jedné z kup galaxií. Výtrysk je tak mohutný, že zakřivuje tvar plynného mostu, který je dlouhý více než 3 milióny světelných roků a jeho hmotnost se odhaduje zhruba na 6 biliónů hmotností Slunce.

Uskupení Abell 2384 se nachází ve vzdálenosti přibližně 1,2 miliardy světelných roků od Země a jeho poloha se promítá do souhvězdí Kozoroha. Soustavu tvoří dvojice kup galaxií o různých hmotnostech: Abell 2384 (N) a Abell 2384 (S).

Pohled na Abell 2384 v oboru rádiového záření Autor: Giant Metrewave Radio Telescope, Indie
Pohled na Abell 2384 v oboru rádiového záření
Autor: Giant Metrewave Radio Telescope, Indie
Na základě předcházející práce astronomové odhadli celkovou hmotnost uskupení Abell 2384 na 260 biliónů hmotností Slunce. Tento údaj zahrnuje temnou hmotu, horký plyn a jednotlivé galaxie. Abell 2384 (N) a Abell 2384 (S) se srazily a následně procházely jedna skrz druhou, přitom docházelo k uvolňování proudu horkého plynu z každé kupy galaxií, což vedlo k vytvoření mimořádného mostu mezi těmito dvěma objekty.

Nová pozorování na různých vlnových délkách uskutečněná pomocí XMM-Newton a Chandra X-ray Observatory odhalila účinky výtrysku vystřelujícího daleko od supermasivní černé díry v centru galaxie v jedné z kup galaxií.

Výtrysk je tak mohutný, že vedl k zakřivení tvaru plynného mostu, jehož hmotnost představuje ekvivalent zhruba 6 biliónů slunečních hmotností. V místě kolize, kde výtrysk naráží na horký plyn ve vytvořeném mostě, astronomové objevili důkazy čela rázové vlny podobající se sonickému třesku při letu nadzvukového letadla, který může udržovat plyn v horkém stavu.

Objekty jako Abell 2384 jsou pro astronomy důležité za účelem porozumění růstu kupám galaxií,“ říká Viral Parekh se spolupracovníky ze SARAO a Rhodes University. „Počítačové simulace napovídají, že následně po takové kolizi kupy galaxií kmitají jako kyvadlo a procházejí navzájem jedna skrz druhou několikrát předtím, než splynou a vytvoří jednu velkou kupu galaxií.“

Na základě těchto počítačových simulací se astronomové domnívají, že dvě pozorované kupy galaxií v této soustavě nakonec splynou v jeden celek.

Článek byl publikován v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Štítky: Srážka kup galaxií, Abell 2384