Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Astronomové objevili novou galaxii bez temné hmoty

Astronomové objevili novou galaxii bez temné hmoty

Galaxie AGC 114905. Hvězdná emise galaxie je znázorněna modrou barvou, zelená oblaka představují plynný neutrální vodík
Autor: Javier Román & Pavel Mancera Piña

Astronomové z Nizozemí, Spojeného království a Spojených států amerických nezaznamenali žádné stopy po temné hmotě v AGC 114905, což je na plyny bohatá a mimořádně difuzní galaxie, která se nachází ve vzdálenosti přibližně 250 miliónů světelných let od Země. Její poloha se promítá do souhvězdí Ryb. Je klasifikována jako ultra-difuzní trpasličí galaxie, přičemž označení „trpasličí galaxie“ se vztahuje na její svítivost, a nikoliv velikost. AGC 114905 je přibližně stejně velká jako naše Galaxie – Mléčná dráha, avšak obsahuje zhruba tisíckrát méně hvězd.

Mezi astronomy převládá představa, že všechny galaxie, a samozřejmě i ultra-difuzní hvězdné ostrovy, mohou existovat pouze tehdy, jestliže jsou drženy pohromadě působením temné hmoty.

Když jsme objevili šest galaxií s malým až téměř žádným množstvím temné hmoty, řekli jsme si, že měření uskutečníme znovu a uvidíme, zda kolem galaxií temná hmota existuje,“ říká Pavel Mancera Piña, astronom na University of Groningen a institutu ASTRON. „Nicméně čtyřicet hodin detailního pozorování nás jen více utvrdilo v tom, že galaxie temnou hmotu neobsahují.“

Astronomové shromažďovali data o rotaci vodíku v galaxii AGC 114905 mezi červencem a říjnem 2020 prostřednictvím radioteleskopu Karl G. Jansky Very Large Array. Z nich sestavili graf zobrazující vzdálenost plynu od centra galaxie v ose X a rychlost rotace plynu na ose Y. To je standardní způsob k odhalení přítomnosti temné hmoty. Graf ukázal, že pohyb plynu v galaxii AGC 114905 může být zcela vysvětlen pouze přítomností obyčejné hmoty.

Očekávali jsem to, protože to potvrzuje naše dřívější měření,“ dodává Pavel Mancera Piña. „Avšak nyní nastává problém: teorie předpovídá, že v galaxii AGC 114905 musí být temná hmota, avšak naše pozorování nám říkají, že zde není. Ve skutečnosti se tak rozdíl mezi teorií a pozorováním zvětšuje.“

Ve svém článku autoři popisují možná vysvětlení pro nedostatek temné hmoty. „Například galaxie AGC 114905 může být ´vysvlečená´ z temné hmoty větší blízkou galaxií,“ dodávají astronomové. „Avšak žádná zde poblíž není. A v nejvíce předpokládané struktuře galaxií, v tzv. modelu studené temné hmoty, bychom museli do parametrů dosadit hodnoty, které jsou extrémně mimo obvyklé rozpětí.“

Ani pomocí modifikované newtonovské dynamiky – alternativní teorie ke studené temné hmotě – nemůžeme reprodukovat pohyby plynu uvnitř galaxie.“

Zatím je situace otevřená. Astronomové detailně zkoumají další ultra-difuzní trpasličí galaxie. Jestli tam zase nenajdou žádnou temnou hmotu, tak to už bude asi na pováženou. Brzy se jistě dozvíme více.

Článek byl publikován v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Štítky: Galaxie AGC 114905, Galaxie bez temné hmoty, Difuzní galaxie