Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Barva mladého vesmíru

Barva mladého vesmíru

Mezinárodní tým astronomů určil podle pozorování dalekohledu VLT barvu vesmíru, když byl velmi mladý. Zatímco dnes je průměrná barva vesmíru přibližně béžová, ve vzdálené minulosti byl modřejší - to byl starý 2,5 miliardy let.

Astronomové studovali více jak 300 galaxií na snímku malé části oblohy pořízeném Hubblovým vesmírným dalekohledem HST. Snímek je znám jako Hubble Deep Field South. Hlavním cílem studie bylo zjistit, jak byly hvězdy ve vesmíru uspořádány v galaxie a jak se toto uspořádání s časem měnilo.

Modrá barva mladého vesmíru je způsobena dominujícím modrým světlem mladých hvězd v tehdejších galaxiích. Posun k červenější barvě dnešního vesmíru je dán přítomností relativně většího množství starších, červenějších hvězd.

Vědci dále soudí, že v minulosti bylo ve vesmíru méně hvězd, než dnes. Jak na to přišli? Celkové množství záření ve vesmíru je pořád přibližně stejné. Mladý vesmír zářil podobně jako ten dnešní. Jenomže v mladém vesmíru zářili modré hvězdy velmi intenzivně a s dnešními červenými hvězdami se nedají srovnávat. Modré hvězdy vydají více záření než několik hvězd červených, a proto bylo k celkovému záření mladého vesmíru potřeba menšího množství hvězd, než je k němu potřeba dnes.

Astronomové zjistili, že k výraznému příbytku hvězd začalo docházet, když byl vesmír starý asi 7 miliard let, tedy přibližně v době, kdy se zrodilo i naše Slunce.

Bližší informace jsou k dispozici na stránkách ESO.

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.