Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Galaxii M 81 sluší růžová

Galaxii M 81 sluší růžová

Obrázek galaxie M 81, složený ze snímků kosmických observatoří Spitzer, HST a Galex.
Dokonale vybarvená spirální galaxie známá jako Messier 81 (zkráceně M 81) vyhlíží velmi impozantně na tomto novém složeném snímku, vytvořeném na základě fotografií, pořízených pomocí Spitzerova kosmického dalekohledu SST, Hubblova kosmického dalekohledu HST a družice Galex (Galaxy Evolution Explorer). M 81 je velkolepá spirální galaxie, což je dáno jejími elegantními spirálními rameny, která se zatáčejí v celé své délce do středu galaxie. Galaxie M 81 se nachází ve vzdálenosti přibližně 12 miliónů světelných roků v souhvězdí Velké medvědice. Jedná se o jednu z nejjasnějších galaxií, kterou můžeme pozorovat pozemními dalekohledy.

Barvy na tomto snímku galaxie reprezentují tři vlnové délky elektromagnetického záření: modrá barva znázorňuje oblasti, které září v ultrafialovém světle. Zaregistrovala je astronomická družice Galex. Žlutobílé oblasti zachytil Hubblův kosmický dalekohled a představují viditelné světlo. Červená barva představuje infračervené záření, detekované kosmickou observatoří Spitzer. V modrých oblastech se nacházejí nejteplejší a nejmladší hvězdy, zatímco červeno-růžová barva vyznačuje oblasti zaplněné prachem, který kopíruje spirální ramena. Oranžový střed galaxie je tvořen nejstaršími hvězdami v galaxii.