Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Hyperaktivní galaxie NGC 7673
Pavel Koten Vytisknout článek

Hyperaktivní galaxie NGC 7673

Pokroucená spirální galaxie NGC 7673 ležící v souhvězdí Pegasa ve vzdálenosti 150 miliónů světelných roků v sobě obsahuje množství oblastí s intenzívní tvorbou nových hvězd. Na snímku pořízeném HST jsou tyto oblasti viditelné ve spirálních ramenech galaxie jako nesmírné množství modře zářících hvězdokup obsahujících tisíce mladých hvězd. Nejmladší hvězdy intenzívně září v ultrafialovém oboru spektra a každá z hvězdokup je stokrát zářivější než známá mlhovina Doradus, největší oblast tvořících se hvězd v Místní skupině galaxií. Existují dvě možná vysvětlení této obrovské vlny nových hvězd. Buď to bylo velmi blízké setkání či dokonce kolize s jinou galaxií anebo neobvyklé podmínky uvnitř galaxie samotné, například velké množství plynu, který způsobil gravitační nestabilitu galaktického disku, což způsobilo vznik velkých plynných shluků, ze kterých nové hvězdy vznikly. Zveřejněný snímek byl složen ze tří obrázků pořízených v různých filtrech kamerou WFPC2 na HST v letech 1996 a 1997.
Zdroj: ESA HST Information center news release ze dne 25. března.

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.