Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Ultramasivní černá díra objevena v eliptické galaxii Holmberg 15A

Ultramasivní černá díra objevena v eliptické galaxii Holmberg 15A

Obří supermasivní černá díra v představě výtvarníka

Astronomové využívající dalekohled Evropské jižní observatoře ESO s názvem VLT (Very Large Telescope) objevili obrovskou černou díru ukrývající se v centru objektu Holmberg 15A, což je superobří eliptická galaxie, která je centrálním a dominantním členem kupy galaxií pojmenované Abell 85. Hmotnost této černé díry se odhaduje na 40 miliard hmotností Slunce.

Astronomové již dlouho vědí o této třídě největších černých děr, které dostaly označení supermasivní černé díry. Typicky takovéto objekty, které se nacházejí v centrech velkých galaxií, dosahují hmotnosti v rozmezí 100 000 až 10 miliard hmotností Slunce. Avšak centrální galaxie uvnitř obří kupy galaxií Abell 85 obsahuje gigantickou černou díru s hmotností zcela jistě převyšující výše uvedený limit 10 miliard slunečních hmotností.

Astronomové referovali o černé díře takové velikosti jako o ultramasivní černé díře a doposud je známo pouze několik takovýchto potvrzených exemplářů.

Eliptická galaxie Holmberg 15A vzdálená od Země 700 miliónů světelných roků Autor: Juan P. Madrid & Carlos J. Donzelli, doi: 10.3847/0004-637X/819/1/50
Eliptická galaxie Holmberg 15A vzdálená od Země 700 miliónů světelných roků
Autor: Juan P. Madrid & Carlos J. Donzelli, doi: 10.3847/0004-637X/819/1/50
Nově objevená ultramasivní černá díra se ukrývá uvnitř objektu Holmberg 15A, což je superobří eliptická galaxie nacházející se v centru kupy galaxií Abell 85 obsahující více než 500 galaxií. Od Země ji dělí asi 700 miliónů světelných roků. Černou díru objevil astronom Kianusch Mehrgan se svými spolupracovníky z Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics and University Observatory Munich.

Získali jsme širokoúhlá spektroskopická data z Holmberg 15A, nejjasnější galaxie v centru kupy galaxií Abell 85, pořízená spektrometrem MUSE (Multi-Unit Spectroscopic Explorer) na dalekohledu VLT ve dnech 16. 11. 2017 a 10. 8. 2018,“ říká Kianusch Mehrgan.

Ultramasivní černá díra uvnitř galaxie Holmberg 15 A má odhadovanou hmotnost asi 40miliardkrát vyšší, než je hmotnost Slunce.

Jedná se o černou díru s největší hmotností určenou na základě přímé dynamické detekce ve známém vesmíru,“ dodávají astronomové.

Ve skutečnosti je zhruba dvakrát hmotnější než černá díra v galaxii NGC 4889 s odhadovanou hmotností 21 miliard hmotností Slunce nebo černá díra v galaxii NGC 1600 s hmotností 17 miliard Sluncí. Nově objevená černá díra je nejen nejhmotnější známou černou dírou, ale je také 4 až 9krát větší, než jak velkou bychom předpokládali podle hmotnosti hvězd v galaktické výduti.

Práce byla publikována v časopise Astrophysical Journal.

[2] sciencealert.com