Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Vít Straka Kosmonautika

Sledujte start evropské lodi online!

Jestli se nestane nic mimořádného, tak ve středu 5. června ve 23:52 SELČ vzlétne z evropského kosmodromu v Jižní Americe čtvrtá loď ATV ke stanici ISS. Pokud ve čtvrtek nevstáváte moc brzy, sledujte start s námi od 23:15!

Sojuz dorazil do cíle!

Včera vypuštěná ruská loď Sojuz TMA-09M se dnes v 04:10 SELČ úspěšně připojila ke stanici ISS, dokonce s předstihem oproti plánu, poklopy mezi stanicí a lodí byly otevřeny o dvě hodiny později a následovalo uvítání nové posádky. Video ze startu i spojení se stanicí naleznete v záznamu přenosu startu.

Start Sojuzu online

V úterý 28. května 2013 vám zprostředkujeme online přenosem start lodi Sojuz TMA-09M z Bajkonuru s třemi lidmi na palubě, směr ISS. Zážeh motorů a vzlet rakety je v plánu ve 22:31 večer SELČ, přenos zahájíme ve 21:45. Buďte u toho s námi!
Vít Straka Kosmonautika

Únik čpavku na ISS zřejmě vyřešen

Počátkem tohoto týdne, záhy před úterním odletem lodi Sojuz TMA-07M od ISS, probleskly zprávy, že únik čpavku na segmentu P6 pokračuje, zpráva však byla později NASA dementována s tím, že šlo jen o chybu varovného systému. Podle všeho se tedy skutečně podařilo únik zlikvidovat výměnou čerpadla PFCS minulou sobotu. Čerpadlo údajně šlape jako hodinky, byť letovým kontrolorům jeho důkladné otestování a seznámení zabere až několik měsíců. Telemetrická data, stále přijímána ze starého čerpadla, navíc podporují hypotézu, že za únikem stálo ono.

Přistání Sojuzu na TV NASA

V noci na zítřek se chystá návrat lodi Sojuz TMA-07M s astronauty Hadfieldem, Marshburnem a Romaněnkem po 5měsíčním pobytu na ISS. Uzavření poklopů mezi lodí a stanicí je v plánu v pondělí 13. května ve 21:50 SELČ, odpojení lodi od stanice v úterý 14. května v 01:08, brzdící zážeh v 03:37 a přistání v Kazachstánu v 04:31.
Vše můžete sledovat jako obvykle živě na TV NASA.

Únik čpavku na ISS

Ve čtvrtek kolem 17:30 SELČ ohlásila posádka stanice ISS pozorování úniku "malých bílých vloček" z oblasti příhradového nosníku P6, jde evidentně o čpavek, užívaný coby chladící médium zejména pro solární panely. Záběry staničních kamer a telemetrická data navíc ukázala, že rychlost úniku se zvýšila, v blízké době bude možná nutné odstavit jednu "smyčku" chladícího systému, chladící jeden konkrétní solární panel. Houston připravuje plány na přesměrování distribuce elektřiny do systémů stanice, solární panel bez chlazení může pracovat jen těžko.
ISS nicméně pracuje nadále normálně a její posádka není v nebezpečí.

Progress úspěšně v cíli!

I přes absenci jedné navigační antény se loď Progress M-19M dokázala bezpečně spojit v automatickém režimu se stanicí ISS bez asistence posádky komplexu! Stykovka se uskutečnila ve 14:25 SELČ, po devíti minutách byl Progress po krátkém ujištění, že nevyklopená anténa nepoškodí povrch stanice, pevně připojen uzavřením zámků stykovacího uzlu. Kosmonauti do lodi vstoupí asi za tři hodiny.
Vít Straka Kosmonautika

Progress bez antény míří ke stanici

Zaseknutou navigační anténu lodi Progress M-19M se během dvoudenního letu k ISS řádně vyklopit nakonec vůbec nepovedlo, Rusové se přesto rozhodli se dle plánu pokusit o automatické spojení lodi se stanicí s využitím zbývajících čtyř antén systému Kurs a ze Země zaslané softwarové záplaty. Kosmonauti v ruském segmentu stanice budou připraveni převzít řízení lodě na dálku pomocí konzole TORU v případě selhání automatiky. Spojení je v plánu ve 14:27 SELČ.