Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Petr Horálek Kosmonautika

Zakřičte si ve vesmíru

Umíte dobře křičet? Tak svůj křik nahrajte nejpozději do 1. hodiny ranní 4. listopadu na Youtube a zašlete do unikátního projektu Scream in space, pomocí něhož chtějí britští vědci změřit intenzitu křiku ve vesmíru a mnoho dalších neobvyklých věcí spojených zejména s funkčností mobilních telefonů ve volném kosmickém prostoru. Více (anglicky)

Dragon je doma!

Návratový modul lodi Dragon CRS-1 dnes ve 20:22 SEČ bezpečně přistál v Pacifiku, několik set kilometrů západně od pobřeží Ameriky. Po vyzvednutí na palubu 30metrové lodi bude převezen do přístavu v jižní Kalifornii.

Dragon míří domů

Dnes ve 12:19 SEČ byla loď Dragon dle plánu sundána robotickou paží ze stykovacího mechanismu stanice a ve 14:29 uvolněna k samostatnému letu, tři zážehy jejích motorů se následně postaraly o rychlý odlet od stanice. Brzdící manévr loď čeká v 19:28 SEČ, přistání v Pacifiku kolem 20:20.

Online přenos

Sledujte online přenos startu lodi Sojuz se třemi kosmonauty ke stanici ISS z kosmodromu Bajkonur v úterý 23. října! Start je v plánu ve 12:51 po obědě našeho času, náš přenos začíná v poledne.

Novinky z ISS

Posádka stanice a letoví kontroloři zvažují výstup dvou astronautů "ven" za účelem opravy úniku čpavku z radiátoru na příhradovém nosníku P6.

Dnes v 17:24 SELČ byly na 19 vteřin zapáleny motory ruského modulu Zvezda za účelem zvýšení dráhy komplexu v rámci příprav na říjnové přílety lodí Sojuz a Progress.

Online přenos

Ve středu 10. října poběží na astro.cz online přenos příletu teprve druhé komerční lodi ke stanici ISS, Dragon bude po komplikovaných manévrech zachycen robotickou paží stanice. Přenos začne v 10:00 dopoledne.

Novinky k Dragonu

Start lodi raketou Falcon 9 neproběhl až tak hladce, jak se zdálo ze streamu TV NASA: asi 80 sekund po startu se objevil nějaký problém s jedním z devíti motorů prvního stupně, na záběrech je patrný záblesk a oblak tmavého kouře. Motor byl okamžitě vypnut počítačem rakety, jež propočítal delší dobu hoření pro zbylé motory, čímž byla mise zachráněna (první stupeň hořel o skoro půl minuty déle proti plánu). Nehoda neměla dopad na Dragon a jeho misi.
Loď funguje na orbitě dobře, 2 hodiny a 43 minut po startu otevřela boční dveře s navigačními senzory.