Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. listopad 2012

Methone: Hladký vejčitý měsíc Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, ISS, JPL, ESA, NASA

Proč má tento měsíc tvar hladkého vejce? Kosmická sonda Cassini v květnu uskutečnila svůj první průlet kolem malého Saturnova měsíčku Methone a objevila, že měsíc nemá žádné zřejmé krátery. Krátery jsou obvykle způsobeny impakty a na každém, do podrobností zobrazeném měsíci, asteroidu a jádru komety byly vidět, ovšem až dosud. Dokonce i Země a Titan mají krátery. Hladkost a vejčitý tvar tohoto měsíce o průměru 3 km by mohly být způsobeny schopností povrchu Methone se posunout - něco, co by mohlo nastávat, pokud by byl měsíc pokryt hlubokou vrstvou jinak neviditelné suti. Pokud by tomu tak bylo, tak k podobným objektům ve Sluneční soustavě patří Saturnovy měsíce Telesto, Pandora a Calypso, stejně jako asteroid Itokawa - všechna tato tělesa vykazují neobvykle hladké části. Methone není celý zcela bez útvarů, jelikož některé části povrchu se jeví tmavší než jiné. I když jsou průlety kolem Methone obtížné, tak zájem o podstatu a historii tohoto neobvyklého měsíce bude jistě trvat.

Štítky: Saturn, Smooth, Methone