Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2014

Mlhovina Koňská hlava z modré do infračervené

Uznání a copyright: Optical: Aldo Mottino & Carlos Colazo, OAC, Córdoba; Infrared: Hubble Legacy Archive

Jedna z nejlépe identifikovatelných mlhovin na obloze, mlhovina Koňská hlava v Orionu, je součástí velkého, tmavého, molekulárního mračna. Je též známa jako Barnard 33 a její neobvyklý tvar byl poprvé objeven na fotografických deskách v pozdních letech devatenáctého století. Červená záře pochází z vodíku, který je především za mlhovinou a ionizuje ho blízká jasná hvězda sigma Orionis. Tmavost Koňské hlavy je způsobena hustým prachem, i když dolní část krku Koňské hlavy vrhá stín vlevo. Proudy plynu, které pryští z mlhoviny, usměrňuje silné magnetické pole. Jasné skvrny v základně Koňské hlavy jsou mladé hvězdy v procesu vzniku. Světlu to k nám z Koňské hlavy trvá asi 1500 let. Obraz nahoře je digitální kombinací snímků v modrém, zeleném, červeném a h-alfa světle z Argentiny a snímku v infračerveném světle z družicového Hubblova kosmického dalekohledu.

Štítky: Horsehead nebula, Dust cloud, Barnard 33