Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. prosinec 2014

Mlhovina Plamen ve viditelném a infračerveném světle

Uznání a copyright: Optical (RGB+Ha): Aldo Mottino & Ezequiel Bellocchio (Argentina); Infrared: ESO/J. Emerson/VISTA.

Co rozžíná mlhovinu Plamen? Ve vzdálenosti 1500 světelných let se v souhvězdí Orion nachází mlhovina, která vlevo díky své záři a tmavým prachovým pásům vypadá jako plápolající plamen. Ovšem oheň, tedy rychlé vázání kyslíku, není to, proč tento Plamen svítí. Je jím spíše jasná hvězda Alnitak, nejvýchodnější hvězda v pásu Orionu, která je vidět vedle mlhoviny vpravo a Plamen ozařuje energetickým světlem, které vyráží elektrony z tamních velkých mračen vodíku. Hodně z té záře je důsledkem rekombinace elektronů a ionizovaných atomů vodíku. Obraz mlhoviny Plamen (NGC 2024) ve falešných barvách byl pořízen jako kompozit ve viditelném a infračerveném světle, které mladou hvězdokupu zviditelňuje. Mlhovina Plamen je součástí Komplexu molekulárních mračen v Orionu, což je hvězdotvorná oblast, do které patří i slavná mlhovina Koňská hlava.

Astrofyzici: Prohlédněte si 900+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Prach, Infračervený, Flame nebula