Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2009

Orion v prachu, plynu a hvězdách

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Souhvězdí Orionu obsahuje víc než jen tři hvězdy v řadě. Tato hloubková expozice ukazuje, co všechno je pohrouženo v rozsáhlé oblasti plynových mračen ve velkém komplexu molekulárního mračna v Orionu, od tmavých mlhovin po hvězdokupy. Tři nejjasnější hvězdy zcela vlevo jsou opravdu ty tři slavné hvězdy, které tvoří pás Orionu. Hned pod Alnitakem, hvězdou, která je v pásu nejníže, je mlhovina Plamen, ve které září excitovaný vodík a je ponořená ve filamentech tmavého hnědého prachu. Vpravo pod středem Alnitak se nachází mlhovina Koňská hlava, tmavý zářez v hustém prachu, který je snad nejlépe rozpoznatelným tvarem mlhoviny na obloze. Vpravo nahoře leží M42, Mlhovina v Orionu, energetický kotel bouřlivého plynu, který je vidět i pouhým okem, kde se rodí nové otevřené hvězdokupy. Vlevo bezprostředně od M42 je výrazná modravá reflekční mlhovina, která se někdy nazývá Běžec, s modrými, jasnými hvězdami. Snímek nahoře je digitálně spojenou kompozicí snímků pořízených během několika nocí a pokrývá oblast s objekty vzdálenými zhruba 1500 světelných let, která má asi 75 světelných let.

Štítky: Orion, Koňská hlava, Alnitak

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.