Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Exkluzivně: astronomové korigují hmotnost nejmenší exoplanety

Exkluzivně: astronomové korigují hmotnost nejmenší exoplanety

Exoplaneta v představách malíře
Včera se objevily informace o tom, že exoplaneta MOA-2007-BLG-192Lb má hmotnost jen 1,5 hmotností Země, což by ji řadilo suverénně mezi nejméně hmotné exoplanety. Informace tohoto druhu se objevila například na ČRO Leonardo. Jedná se ale o dezinformaci, kterou dnes okolo 10. hodiny našeho času potvrdil osobně jeden z členů týmu David Bennett.

Hmotnost exoplanety byla původně odhadnuta na cca 3,3 hmotnosti Země, ale včera se objevila informace o tom, že její hmotnost je jen asi 1,4 hmotnosti Země. Tato "nová" informace je ale chybná. Jeden z astronomů udělal chybu a omylem do světa vypustil dezinformaci. Hmotnost exoplanety MOA-2007-BLG-192Lb se tedy správně odhaduje na 3,3 (+4,9 / -1,8) hmotností Země. I tak se ale může pyšnit titulem nejméně hmotné exoplanety, pomineme-li exoplanetu u pulsaru PSR 1257+12.

Související: Exoplaneta pouze 3krát hmotnější než Země!

Zdroj: exoplanet forum

35. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 26. 8. do 1. 9. 2019. Měsíc bude v novu. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. V druhé polovině noci jsou nejvýše Neptun a Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Bezpilotní Sojuz MS-14 odstartoval, ale odložilo se jeho připojení k ISS. Sonda Chandrayaan-2 se dostala na oběžnou dráhu kolem Měsíce. Evropské robotické vozítko ExoMars 2020 již dostalo všechny vědecké přístroje. Před 225 lety objevil William Herschel Saturnův měsíc Enceladus. Před 160 lety došlo k velmi silné erupci na Slunci.