Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Exkluzivně: astronomové korigují hmotnost nejmenší exoplanety

Exkluzivně: astronomové korigují hmotnost nejmenší exoplanety

Exoplaneta v představách malíře
Včera se objevily informace o tom, že exoplaneta MOA-2007-BLG-192Lb má hmotnost jen 1,5 hmotností Země, což by ji řadilo suverénně mezi nejméně hmotné exoplanety. Informace tohoto druhu se objevila například na ČRO Leonardo. Jedná se ale o dezinformaci, kterou dnes okolo 10. hodiny našeho času potvrdil osobně jeden z členů týmu David Bennett.

Hmotnost exoplanety byla původně odhadnuta na cca 3,3 hmotnosti Země, ale včera se objevila informace o tom, že její hmotnost je jen asi 1,4 hmotnosti Země. Tato "nová" informace je ale chybná. Jeden z astronomů udělal chybu a omylem do světa vypustil dezinformaci. Hmotnost exoplanety MOA-2007-BLG-192Lb se tedy správně odhaduje na 3,3 (+4,9 / -1,8) hmotností Země. I tak se ale může pyšnit titulem nejméně hmotné exoplanety, pomineme-li exoplanetu u pulsaru PSR 1257+12.

Související: Exoplaneta pouze 3krát hmotnější než Země!

Zdroj: exoplanet forum

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.