Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Počet exoplanet přesáhl hranici 100

Počet exoplanet přesáhl hranici 100

V uplynulých týdnech byly do seznamu exoplanet (planet obíhajících kolem jiných hvězd než je Slunce) zapsány další dvě položky a počet známých exoplanet tak přesáhl hranici 100.

Naprostá většina dosud objevených exoplanet jsou obří plynná tělesa podobná našemu Jupiteru nebo i větší. Takové planety bez pevného povrchu neskýtají příznivé podmínky pro vznik a vývoj případného mimozemského života, ale současná technika zatím neumožňuje zjišťovat přítomnost méně hmotných těles.

Jedno z posledních dvou nově objevený těles má však hmotnost asi 69 % hmotnosti Saturnu nebo chcete-li 60 násobek hmotnosti Země. Planeta obíhá kolem hvězdy s katalogovým označením HD 76700 podobné našemu Slunci. Vzdálenost této hvězdy od Země je asi 195 světelných let. Planeta kolem hvězdy obíhá ve vzdálenosti 0,049 astronomické jednotky, což je osmkrát méně než vzdálenost, ve které obíhá kolem Slunce planeta Merkur.

Jean Schneider z hvězdárny v Paříži na svých internetových stránkách udržuje neustále aktuální katalog objevených exoplanet obsahující všechny důležité údaje. Zaujmout může třeba fakt, že se podařilo najít planety obíhající kolem pulsarů, tedy neutronových hvězd. Tyto planety tedy přežily relativně bouřlivé procesy, které vzniku neutronové hvězdy předcházely. Z katalogu dále vyplývá, že exoplanety byly pozorovány také u hvězd, které můžeme na vlastní oči spatřit na noční obloze a to bez použití dalekohledu. Takovou nejznámejší hvězdou je například Aldebaran, nejjasnější hvězda souhvězdí Býka.

Podle www.astronomy.com z 19. 7. 2002 a katalogu exoplanet http://www.obspm.fr/planets

Slnko AR2871

Slnko-oblasť AR2871 dva dni po erupcii.