Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  První přímá česká účast na výzkumu exoplanet

První přímá česká účast na výzkumu exoplanet

Ilustrační obrázek k hledání exoplanet v rámci mise PLATO

Češi se budou podílet na hledání „druhé Země“. Skupina výzkumu exoplanet Stelárního oddělení Astronomického ústavu AV ČR pod vedením Dr. Petra Kabátha se za podpory MŠMT stala oficiálním členem vesmírné mise Evropské kosmické agentury PLATO. Jedná se o první přímou českou účast na výzkumu exoplanet.

Mise PLATO bude pod hlavičkou Evropské kosmické agentury startovat v roce 2026. Očekává se, že najde tisíce planet kolem jasných hvězd a několik desítek planet podobných naší Zemi. Ve zkratce lze také říct, že bude hledat druhou Zemi, chce tím výrazně posunout výzkum extrasolárních planet. Ondřejovský tým z Astronomického ústavu Akademie věd se bude podílet na přípravné fázi mise tvorbou softwaru pro monitorování stavu přístroje a pro zpracování dat a také výrobou 33 high tech kontejnerů pro dopravu kamer PLATO  s extrémními nároky na bezpečnou přepravu těchto kamer - vysoké požadavky na čistotu, otřesuvzdornost a další. Po startu mise PLATO se český tým bude podílet na hledání tzv. druhé Země.

Česká účast na misi PLATO bude podpořena ve výši téměř 840 tis. EUR z příspěvku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Více na

Exoplanety = extrasolární planety jsou planety u jiných hvězd než je naše Slunce. Dnes jich známe již tisíce a dokonce i u nejbližší hvězdy ke Slunci, u Proximy Centauri, byla nalezena planeta v obyvatelné zóně - viz. http://www.asu.cas.cz/articles/1109/19/v-obyvatelne-zone-u-nejblizsi-sousedni-hvezdy-byla-objevena-planeta.

Kontakty a bližší informace:

Dr. Petr Kabáth (Stelární oddělení Astronomického ústavu AV ČR) – petr.kabath@asu.cas.cz, 722 446 784

Pavel Suchan (tiskový mluvčí Astronomického ústavu AV ČR) – suchan@astro.cz, 737 322 815

Štítky: Exoplanety, Kosmická observatoř PLATO