Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Jak na proměnné hvězdy? Poradíme v letních Krkonoších

Jak na proměnné hvězdy? Poradíme v letních Krkonoších

Představa soustavy bílého trpaslíka a staré hvězdy
Autor: Mark Garlick/Science Photo Library

Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti pořádá další ročník letního pozorovacího praktika pro pozorovatele proměnných hvězd. Praktikum bude zaměřeno především na zvládnutí techniky pozorování proměnných hvězd pomocí CCD kamery a digitální zrcadlovky. Tento program je vhodný zejména pro začátečníky. Praktikum se uskuteční v Peci pod Sněžkou v týdnu od 18. 7. do 25. 7. 2015.

Existuje řada nástrah, které je třeba překonat, aby pozorovatel produkoval hodnotná a přesná fotometrická data. Účastníci budou seznámeni s metodou CCD fotometrie a to komplexně, především s důrazem na korektní postupy snímání a zpracování dat. Na programu je pozorování proměnných hvězd a tranzitujících exoplanet.

Účastníci praktika SPHE 2014 Autor: Martin Mašek
Účastníci praktika SPHE 2014
Hlavní téma praktika
Sekce má v současné k dispozici robotický dalekohled, který se momentálně nachází na pozorovatelně v Jílovém u Prahy u Roberta Uhlaře. Jedním z hlavních témat bude výuka vzdáleného pozorování s tímto přístrojem. V případě nepříznivého i příznivého počasí bude probíhat příprava publikace katalogu CzeV a dopočítávání elementů nově objevených hvězd z dat získaných robotickými přehlídkami. V průběhu praktika budou moci účastníci představit výsledky pozorování za uplynulé období.

Praktikum letos jen pro účastníky bez doprovodu
Pro pozorovatele bude zajištěno ubytování v chatě ALENA. Z důvodu omezené kapacity (max 16 míst) není možné se zúčastnit s doprovodem. Pozorovatelé s doprovodem si mohou ubytování zajistit v některém z blízkých penzionů.

Pozorování na praktiku v Peci pod Sněžkou Autor: Martin Mašek
Pozorování na praktiku v Peci pod Sněžkou
Pozorování
Pozorování bude probíhat na soukromé hvězdárně L. Bráta - ALTAN.Observatory, která je situována přímo u penzionu ALENA. Kromě tamního vybavení (robotická montáž EQ-6 PRO SkyScan + RL Vixen VMC200L + CCD kamera SBIG ST-8) je možné (a vítané), aby si účastníci přivezli své dalekohledy a/či CCD/DSLR kamery. Pokud máte vybavení a potřebujete pomoci s technikou samotného pozorování, je účast na praktiku ideální příležitostí k zaškolení. Všichni pozorovatelé jsou srdečně zváni!

Doprava
Do Pece pod Sněžkou nejezdí vlak. Je možné dorazit autem či autobusem (zajistíme odvoz z autobusového nádraží na chatu). Parkování je možné zdarma na privátním parkovišti. Pro cyklisty je vhodná trasa č.2, která vede například z Pardubic přes Hradec Králové a Jaroměř, další cesty Vás pak dovedou do Pece pod Sněžkou.

Stravování
Stravovat se budou účastníci praktika individuálně. Na chatě je vybavená kuchyň, kde je možné si vařit. Nedaleko (do 500m) je mnoho restaurací. Po dohodě je možné objednat hotová jídla na oběd či večeři.

Výlet na Sněžku Autor: Martin Mašek
Výlet na Sněžku
Doprovodný program
Sportovní aktivity, bowling, návštěva Sněžky.

Cena
Týdenní pobyt si účastníci hradí a to ve výši 1680,- Kč (studenti) respektive 1785,- Kč (dospělí, pracující). V ceně je zahrnuto ubytování a u pracujících i rekreační poplatek pro ubytované v Peci pod Sněžkou (studenti jej neplatí). Lůžkoviny jsou v ceně.

Přihlášky
Své přihlášky – návratky na praktikum zasílejte na adresu lsmelcer@seznam.cz k rukám Ladislava Šmelcera nejpozději do 30. 6. 2015. Připojte kontaktní informace na sebe, zda přivezete nějaké vybavení, informaci o tom, zda jste pozorovatel začátečník či zkušený a případné další požadavky, co byste se na praktiku rádi naučili. Přihláška je vázána na úhradu zálohy 50 % z ceny pobytu. K zaplacení zálohy budete vyzváni emailem po skončení termínu zasílání přihlášek.

Pokud budete mít další dotazy, neváhejte s na mne obrátit.
Ladislav Šmelcer
e-mail: lsmelcer@seznam.cz
telefon: 777 828 886

Převzato: Sekce Proměnných Hvězd a Exoplanet ČAS

Ladislav Šmelcer

Narozen v roce 1966 v Liberci, kde byl také zasažen astronomií již za raného mládí. Hlubšího vzdělání v astronomii se mu dostalo na pomaturitním studiu ve Valašském Meziříčí v letech 1988 - 1990. Prostředí se mu natolik zalíbilo, že na Hvězdárně Valašské Meziříčí pracuje od roku 1996 doposud. Hlavním jeho zájmem je fotometrie proměnných hvězd.

Štítky: Sekce proměnných hvězd a exoplanet, Praktikum SPHE, Proměnné hvězdy