Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Hubble v ohrožení
Vít Straka Vytisknout článek

Hubble v ohrožení

Hubbleův teleskop při servisní misi raketoplánu Columbia v roce 2002
Na 12. května letošního roku je naplánován start poslední servisní mise raketoplánu k Hubbleovu kosmickému dalekohledu. Ozývají se však hlasy, které doporučují tuto misi zrušit kvůli velkému množství trosek, zanechaných na oběžné dráze kolizí dvou satelitů minulý týden.

Raketoplán Atlantis se měl vydat k Hubbleovi v rámci servisní mise STS-125 již 28. srpna 2008. První odklad na 8. října mělo na svědomí prodlení ve výrobě nového typu hlavních nádrží ET. Odpadávání izolační pěny při startu z takovéto nádrže mělo na svědomí zkázu Columbie, proto byly trochu přepracovány, aby z nich při startu pěna nepadala. Pro STS-125 ale byly potřeba dvě, pro Atlantis a záchranný raketoplán, jež měl čekat na rampě 39B v pohotovosti. Obě ale nebyly včas k dispozici a start byl odložen na 8., poté na 10. října. Kvůli hurikánu Ike bylo v září evakuováno Johnsonovo kosmické středisko v Houstonu a posádka, připravující se k letu k Hubbleovi, ztratila týden výcviku a příprav. Aby vše dohnala, start byl stanoven na 15. října. Na konci září však selhal hlavní řídící okruh Hubbleova teleskopu a padlo rozhodnutí vyměnit jej při misi STS-125, posádka na to ale nebyla připravena a potřebné vybavení nebylo k dispozici. Start byl odložen na rok 2009, později oficiálně stanoven na 12. květen 2009.

Posádka má jednak instalovat nové vědecké přístroje ale také prodloužit životnost teleskopu minimálně do roku 2013 výměnou gyroskopů, baterií a tepelných štítů. Je ale možné, že mise se nakonec neuskuteční. Kolize dvou satelitů minulý týden (článek)zvýšila pravděpodobnost zásahu raketoplánu na dráze Hubbleova teleskopu kosmickým smetím na 1 ku 185, přitom limit NASA je 1 ku 200. V nebezpečí by byli především astronauti při kosmických vycházkách, kterých je při poslední servisní misi plánováno pět.

NASA mrak trosek po kolizi obou družic bedlivě sleduje a rozhodnutí o osudu mise Atlantisu by mohlo padnout do 1 nebo 2 týdnů. Bez ní by ale Hubble vydržel pracovat jen asi rok až dva. Rozhodně by šlo o nedůstojný konec výzkumníka, který už toho tolik zažil a dokázal.

Zatmění Měsíce a Varhany