Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Írán otevřel svůj první kosmodrom

Írán otevřel svůj první kosmodrom

Start první íránské vesmírné rakety 4.2.2008
Íránská státní televize přinesla 4. února záběry startu íránské rakety z vlastního kosmodromu. Jeho poloha na území státu zveřejněna nebyla, ale podle televize byl tímto startem zahájen provoz prvního íránského vesmírného centra, které bude do vesmíru vypouštět íránské výzkumné satelity.

Po reportáži se okamžitě vyrojily spekulace o její pravdomluvnosti. Podle zahraničních expertů se Írán už v minulosti pokusil do vesmíru vyslat raketu. Loni v lednu vypustil svou první doma vyrobenou raketu, ale uznávané výšky, kde začíná kosmický prostor, nedosáhla. Doletěla na hranice atmosféry a spadla zpět. Proto existují pochyby i o nejnovějším startu.

Íránský politický režim používá vědecké úspěchy ke své propagaci a není tedy jisté, co je pravda a co je přikrášlená a zveličená propaganda. O politickém významu svědčí třeba i to, že příkaz ke startu dal v televizi přímo íránský prezident. Nicméně pokud se raketu podařilo vyslat do vesmíru, obohatí Írán stále se rozšiřující společenství kosmických velmocí, kterých je zatím 11.

Svět na rodící se íránský vesmírný program hledí většinou s obavami, protože stejná technologie, která posílá do vesmíru družice, může poslat i vojenské bojové hlavice. Írán naproti tomu tvrdí, že mu jde o vyslání vědecký satelitů na sledování přírodních katastrof a zlepšení telekomunikačních služeb. První satelit s názvem Naděje by měl být podle íránských plánů vypuštěn do roka.

Zdroj: agentura AP

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.