Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kosmonauti jsou bez záchodu

Kosmonauti jsou bez záchodu

Vesmírný záchod
Velmi pozemský problém řeší kosmonauti na Mezinárodní vesmírné stanici – rozbil se jim totiž záchod. Když před týdnem jeden ze členů posádky záchod používal, zastavil se větráček v motoru záchodu. Od té doby se tekutý odpad neodsává.

Porucha se naštěstí netýká tuhého odpadu. Zkrátka "na velkou" mohu jít kosmonauti bez obav, ale "na malou" nemohou vůbec. Nejprve to vyřešili tak, že chodili na záchod do návratové kapsle Sojuzu. Ta má ale omezenou kapacitu a už ji naplnili. Teď používají záložní pytlíky na odpad.

Posádka se samozřejmě pokusila záchod opravit, ale nebyla úspěšná. Bez funkční toalety se nedá žít ani na Zemi ani ve vesmíru. Záchodu ruské výroby je 7 let a už se jednou porouchal, ale problém se brzy podařilo odstranit. Teď je situace vážnější. Posádce nezbývá než udělat to, co by udělala každá domácnost – zavolat instalatéra. A ten by měl skutečně v pondělí dorazit.

Raketoplán Discovery připraven ke startu

Ke stanici se totiž v sobotu chystá odletět dlouho dopředu plánovaná mise raketoplánu Discovery. Ten už je připraven a veškerý plánovaný náklad je naložen. Jenomže náhradní záchod by znamenal další zátěž a raketoplán není nafukovací. Má svůj hmotnostní limit a protože na ISS veze japonskou laboratoř, moc místa nezbývá. Poloha nákladu v raketoplánu je navíc pečlivě plánována a rozmístěna kvůli udržení rovnováhy. NASA teď řeší skutečně nečekaný a svízelný problém, jak náklad raketoplánu přeskupit, aby se tam záchod vešel. Myslím, že ještě žádná posádka ISS nečekala na přílet raketoplánu s takovou radostí.

Podle posledních zpráv, je porouchanou součástkou v záchodu pumpa, takže snad nebude nutné vést nahoru celý náhradní záchod.

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka