Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Marsovské rovery se stále těší dobrému zdraví - i když sem tam zastonají

Marsovské rovery se stále těší dobrému zdraví - i když sem tam zastonají

rover2_nasa_203.jpg
Obě automatická terénní vozítka na Marsu zůstávají v docela dobrém technickém stavu a pokračují v normální činnosti.

Spirit pobývá na povrchu rudé planety již více než 200 sol - marsovských dnů. Výročí dvou stovek sol oslavil již před časem, 26.července. Nyní pozvolna šplhá vzhůru po úbočí Columbia Hills a provádí komplexní geologický průzkum zajímavých povrchových formací. Díky stále drhnoucímu pravému přednímu kolu obvykle jede jen na 5 kol a šesté je zapojováno jen v případě potřeby. Je to lepší způsob než když, jak vědci s úsměvem připomínají, "cestou dopředu couval". I s touto drobnou nepříjemností už urazil dráhu více než 3.500 metrů.

Opportunity je na Marsu kratší dobu. Sol 180, dvojnásobek původně plánované životnosti, mu skončil "teprve" 27.července. Nyní opatrně pokračuje v prohlídce vnitřních svahů kráteru Endurance. Postupně sestoupil až hloubky 13 m od vnějšího okraje. Celkově ujel po povrchu Marsu už přes 1500 metrů.

U obou vozítek se zatím daří orientovat panely slunečních baterií co nejvíce směrem ke Slunci, které díky nadcházející zimě na na jižní polokouli klesá stále níž a níž nad obzor. Slunovrat nastává na Marsu až 20. září a marsovská zima bude trvat do 22. března 2005. Spojení se sondami je stále dostatečně kvalitní a to i přes to, že Mars bude 5. září v maximální vzdálenosti od Země, celých 399 milionů km. Srovnání s loňským přísluním 55,8 milionu km nechť si každý udělá sám..

Koncem srpna budou obě vozítka "zaparkována" a komunikace se sondami bude od 31.srpna, zhruba až do konce září přerušena, protože Mars se bude v té době nalézat prakticky za Sluncem (konjunkce nastává 15.9.).

Zdroj: NASA JPL

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.