Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Zhroucené kaňony na Marsu

Zhroucené kaňony na Marsu

coprates_banner.jpg
Záhadná krása mimozemských krajin nepřestává člověka lákat. Mars Express Orbiter nabízí stále nové a nové obrazy podivných geologických formací, třeba v největším kaňonu naší sluneční soustavy, Valles Marineris. Střed a východní části oblasti ukazuje sbírku zhroucených struktur podél příkrých kaňonových svahů.

Snímky byly pořízeny stereo kamerou s vysokými rozlišením (HRSC) na palubě sondy Evropské kosmické agentury a ukazují detailní strukturu Coprates Catena, jižní části Valles Marineris.

Coprates Catena je řetěz zhroucených struktur, které běží paralelu s hlavní údolním Coprates Chasma. Tyto zhroucené struktury jsou asi 2500 a 3000 metrů hluboké, což je daleko méně než u hlavního údolí s hloubkou až 8000 metrů. Řetěz údolí nemá, na rozdíl od hlavního údolí, žádné spojení s nížinnými rovinami. To signalizuje, že jejich původ je výhradně v roztažení nebo zhroucení povrchu, případně vymletím podložní materiálu např. vodou nebo ledem. Na dně údolí jsou jasnější vrstvy, které by mohly být materiálem stejného složení, který je vidět v jiných částech Valles Marineris, kde byly zjištěny spektrometrem OMEGA sulfáty.

map_coprates.jpg
Rozlišení obrazu bylo sníženo pro použití na internetu. Barevný obrázek byl zpracován z vertikálního pohledu a tři barvonosných kanály. Perspektivní snímky byly vypočítány z digitálního terénního modelu odvozeného ze stereo kanálů.

Valles Marineris je jedna z nejvíce studovaných oblastí na Marsu. Kaňonový systém je nejspíše nejvýznamnější klíč ke zjištění geologické historie této planety. Výzkum sedimentární hornin a produktů eroze může také poskytnout významnější náhledy na vývoj podnebí planety. Může také poskytnout nové náhledy na geologii Marsu. To povede k nové, přesněji rekonstrukci marťanské geologické historie.

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA