Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  MAVEN - opět zaostřeno na Mars

MAVEN - opět zaostřeno na Mars

Sonda MAVEN určená k výzkumu atmosféry Marsu
Z celkem 20 návrhů misí k rudé planetě vybrala NASA projekt nazvaný Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN (MAVEN). Již z názvu vyplývá, že hlavním předmětem zkoumání tentokrát bude atmosféra Marsu a její vývoj. Start sondy je naplánován na konec roku 2013 a již od podzimu 2014 by měla na Zemi posílat cenná data o marsovské atmosféře.

Sonda MAVEN má stát něco kolem 485 milionů dolarů a na svoji cestu se vydá ke konci roku 2013. Byla vybrána z celkem 20 jiných návrhů, které NASA přijala v roce 2006 a od té doby důkladně prověřovala. Návrh mise MAVEN slibuje nejmenší rizika a přitom největší vědeckou hodnotu. Úkolem sondy bude provést první přímá měření, na jejichž základě získaná data mají pomoci vědcům zodpovědět některé klíčové otázky týkající se vývoje nejen atmosféry Marsu, ale i celé planety. Předpokládá se totiž, že Mars kdysi vlastnil relativně hustou atmosféru, která mohla na jeho povrchu umožnit existenci vody v kapalném stavu. Největší část této pradávné atmosféry se ale při dramatické změně klimatu záhadně ztratila. MAVEN má nyní zjistit, v jaké míře dodnes pokračuje toto unikání atmosféry do okolního prostoru a také sesbírat další data důležitá pro pochopení jejího celkového vývoje.

Při konstrukci sondy by měly pomáhat plány dvou jiných úspěšných sond, určených k průzkumu Rudé planety - Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) a 2001 Mars Odyssey. Počátek realizace projektu je naplánován na podzim nadcházejícího roku, start sody na konec roku 2013. Po dosažení svého cíle bude MAVEN naveden na eliptickou dráhu, přičemž jeho výška nad povrchem Marsu bude kolísat mezi 150 a 6000 km. Během jednoho pozemského roku, který přibližně odpovídá jedné polovině roku marsovského by mělo provádět měření celkem 8 různých experimentů přítomných na palubě sondy. V plánu je také zabrousit hlouběji do atmosféry za účelem průzkumu jejích nižších partií. Po skončení primární části mise bude MAVEN nejspíš využit ke komunikaci s jinými sondami, operujícími na povrchu planety.

Projekt MAVEN bude realizován v rámci Scout-Programu agentury NASA, v němž je sjednoceno vypuštění několika malých, relativně výhodných sond určených k výzkumu Marsu. První uskutečněnou misí tohoto programu byla sonda Phoenix, která ještě v těchto chvílích vykonává měření v severních polárních oblastech Marsu.

Zdroje: www.astronews.com, www.universetoday.com