Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Oceány na Marsu ještě před dvěma miliardami let?

Oceány na Marsu ještě před dvěma miliardami let?

Snímek z MRO ukazuje usazeniny hydratovaného oxidu křemičitého - opálu
Na Marsu se mohla kapalná voda vyskytovat mnohem déle, než jsme dosud předpokládali. Takový je závěr vědců poté, co sonda Mars Reconnaissance Orbiter zjistila v některých místech povrchu přítomnost usazenin hydratovaného oxidu křemičitého, známého jako opál. V takovýchto oblastech se mohly ještě před dvěma miliardami let vyskytovat otevřené vodní plochy. To by sehrálo velmi důležitou roli z hlediska studia formování povrchu planety a také možného výskytu života v těchto oblastech.

Za tento významný objev nové skupiny hydratovaných minerálů na Marsu vděčíme spektrometru CRISM (Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars). Významný proto, že usazeniny hydratovaných minerálů nám říkají kde a kdy se v minulosti na Marsu vyskytovala kapalná voda.

Dosud byly na Marsu pozorovány celkem dvě významné skupiny minerálů: fylosilikáty a hydratované sírany. Jílu podobné fylosilikáty vznikly při dlouhodobém působení vody na vyvřelou lávu před asi 3,5 miliardami let. Během následujících několika stovek milionů let potom vznikaly odpařováním slané a mnohdy i kyselé vody hydratované sírany. Jejich formování bylo ukončeno někdy před 3 miliardami let. Nově objevená skupina opálu podobných hydratovaných oxidů představuje nejmladší typ minerálů. Ty vznikaly tam, kde se kapalná voda dostala do kontaktu s materiálem, který vznikl vulkanickou činností nebo při dopadu meteoritu.

MRO - Mars Reconnaissance Orbiter
Jedna taková oblast bohatá na tento typ minerálů byla zaznamenána v systému kaňonů Valles Marineris. Zde byly pozorovány tenké vrstvy táhnoucí se podél okraje a místy i uvnitř kaňonu samotného. Studie ukazuje, že tento typ minerálů, který byl současně potvrzen i v kráteru Gusev vozítkem Spirit, je na Marsu velmi rozšířen a to hlavně v relativně mladých terénech.

V některých oblastech byly nalezeny usazeniny opálů s příměsí síranu železnatého - buď okolo anebo přímo ve vyschlých říčních korytech. To znamená, že kyselá voda v kapalném stavu musela na povrchu Marsu existovat delší dobu než se doposud předpokládalo. Vědci totiž věří, že právě chladná kyselá voda byla v těchto oblastech zodpovědná za vznik opálu. Na jiných místech, kde nejsou jasné důkazy o přítomnosti kyselé vody, mohly opály vznikat za širokého spektra podmínek.

Důležité však je, že delší existence kapalné vody na Marsu zaručuje také delší dobu pro možný vývoj života. Oblasti bohaté na usazeniny opálů by tak do budoucna mohly být žhavými kandidáty na hledání známek po výskytu primitivních organismů v minulosti.

Zdroj: NASA, astronews.com

Jakub Vošmera

Autor je studentem brněnského Gymnázia Matyáše Lercha. Zabývá se přírodními vědami, především fyzikou a astronomií. E-mail: vosmera(at)gmail.com Osobní stránky: vosmera.chytrak.cz

kometa Wirtanen nad Zubštejnem

Mezi mraky se kometa objevila na 5 a 1/2 minuty, pořízeno 16 použitelných snímků, nakonec vybráno 8 snímků kde bylo nejméně mraků. Snímky registrovány na hvězdy a na krajinu. Na zvýraznění komety použity snímky Petra Horálka.