Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Přelety Jules Verne ATV na večerním nebi
Petr Kubala Vytisknout článek

Přelety Jules Verne ATV na večerním nebi

ATV_to_ISS_L.jpg
V následujících dnech budeme mít unikátní příležitost spatřit přelety kosmické lodi Jules Verne ATV (Automated Transfer Vehicle), kterou ESA vyslala k Mezinárodní kosmické stanici 9. března 2008. O startu jsme již informovali v samostatném článku.

Nejlepší podmínky 31. března a 1. dubna

Jules Verne ATV se ke stykovacímu uzlu ruského modulu Zvezda připojí až 3. dubna. Cesta k ISS trvá tentokrát netypicky dlouho, důvodem jsou nutné testy tohoto prvního exempláře na oběžné dráze. Využít toho mohou příznivci noční oblohy ke sledování přeletů evropského kosmického dopravního prostředku.

Na večerní obloze spatříte přelety ATV Jules Verne od středy 26. března do středy 2. dubna. Nejpříznivější podmínky přitom nastávají v pondělí 31. března, kdy ATV vystoupá velmi vysoko nad obzor a její jasnost dosáhne až -0,5 mag. ATV objeví přibližně ve 21:33 SELČ nad jihozápadním obzorem, postupně vystoupá téměř do nadhlavníku a poté zmizí okolo 21:39 SELČ nad severozápadním obzorem.

Loď ATV poznáte na obloze jako jasnou pohybující se „hvězdu“. Krátce po jejím přeletu se po stejné trajektorii na obloze bude pohybovat objekt ještě jasnější. Tím bude Mezinárodní kosmická stanice (ISS). Jak dlouho po přeletu ATV se objeví ISS záleží na dni, kdy budete přelety pozorovat. ATV Jules Verne je prvním exemplářem a tak ESA celou loď pečlivě testuje. Mimo jiné se zkouší i navádění k ISS, takže se vzdálenosti mezi oběma kosmickými plavidly mění. Například v pondělí 31. března, kdy budou nejlepší podmínky, se ISS objeví asi ve 21:37:30, kdy bude ATV ještě na obloze, budete tak mít příležitost obě tělesa pozorovat současně. ISS dosáhne jasnosti až -2,5 mag. Jen nepatrně méně příznivé podmínky nastanou hned o den později 1. dubna.

Časy přeletů

V tabulkách níže najdete časy přeletů ISS a ATV Jules Verne pro Prahu a Valašské Meziříčí. Pro ostatní místa ČR se mohou údaje lišit až několik desítek sekund. Přesný čas pro své město najdete na www.heavens-above.com. Nebo stačí kliknout na tento odkaz, do kolonky napište název svého města (bez diakritiky!). Poté to potvrďte kliknutím na název města v kolonce „name“ a na vygenerované stránce najděte ISS nebo ATV.

Přelety ISS a ATV Jules Verne pro Prahu.
Obr.1.: Tabulka s přelety Mezinárodní kosmické stanice a ATV Jules Verne pro Prahu. Časy jsou v SEČ a od neděle 30. března v SELČ.

Přelety ISS a ATV Jules Verne pro Valašské Meziříčí
Obr.2.: Tabulka s přelety Mezinárodní kosmické stanice a ATV Jules Verne pro Valašské Meziříčí. Časy jsou v SEČ a ode neděle 30. března v SELČ.

Poznámka:časové údaje vztahující se k ATV nemusí být přesné, kosmická loď mění svou dráhu. Doporučujeme vyhledat údaje v den přeletu znovu přes výše popsaný postup a brát údaje s rezervou několika sekund až desítek sekund.

Vysvětlivky:

Mag – jasnost v mag
Starts – začátek přeletu
Max. Altitude – nejvyšší výška objektu na obloze