Premiéra rakety Falcon Heavy se blíží

Autor: Washington Post
Firma, o které je poslední dobou opravdu hodně slyšet, americká SpaceX, už toho letos dokázala skutečně hodně – dvakrát vypustila raketu Falcon 9 s již předtím použitým prvním stupněm a také dopravila ke stanici ISS nákladní loď Dragon, jejíž hermetický modul rovněž navštívil stanici po několika letech podruhé; takovéto vícenásobné použití hardwaru má být přitom do budoucna běžnou praxí. To hlavní překvapení, které má SpaceX letos přichystat, nás však pořád ještě čeká – premiérový start superrakety Falcon Heavy.
Nosič těžkých nákladů do vesmíru vznikne modifikací již několikrát vylepšeného Falconu 9, který bude mít, zjednodušeně řečeno, místo jednoho prvního stupně rovnou tři vedle sebe a při jeho startu bude běžet hned 27 motorů Merlin 1D, spalujících letecký kerosin a kapalný kyslík. Je to ale opravdu jen zjednodušené vysvětlení a sám Elon Musk, zakladatel a hlavní konstruktér ve SpaceX, nedávno uznal, že firma byla při prvotním návrhu Falconu Heavy silně naivní.
Autor: SpaceX - flickr
Až Falcon Heavy poprvé odstartuje a začne tím jeho provoz, SpaceX bude mít v rukou nejsilnější kosmický nosič současnosti, momentálně tento rekord drží americké konsorcium United Launch Alliance s raketou Delta IV Heavy. SpaceX se na svém webu pustila do porovnání těchto dvou strojů a uvádí, že Falcon Heavy bude schopen vynést na orbitu více než dvojnásobně těžký náklad, a to za třetinu ceny oproti konkurenční Deltě (start Falconu Heavy má stát plus mínus 90 milionů dolarů, vyvinut byl za interního financování z prostředků SpaceX).
Výsada nejsilnější rakety světa však SpaceX nezůstane dlouho – v roce 2019 vstoupí na scénu prvním startem nosič SLS pro nové lodě NASA jménem Orion, určené k průzkumu hlubokého vesmíru a pro lety k plánované stanici v cislunárním prostoru, která má začít vznikat ve dvacátých letech.
Autor: aerospaceweb.org
Falcon Heavy bude plně natankovaný palivem vážit asi 1 400 tun, vysoký bude přes 70 metrů a na nízkou oběžnou dráhu bude schopen vynést 54 tun užitečného nákladu. V historii americké kosmonautiky to také bude poprvé, kdy poběží při startu rakety současně tolik jednotlivých motorů. SpaceX uvedla, že kdyby se všech 27 motorů Merlin zažehlo ve stejný okamžik, nemusel by to vydržet mechanismus, kterým jsou upevněny k raketě, proto se budou Merliny zapalovat po dvou v kratičkých časových intervalech po sobě, přesto se běžnému divákovi přenosu bude zdát, že se zažehly současně. Podobné to bylo v minulosti třeba u hlavních motorů raketoplánů SSME, které se před startem zapalovaly tři a jednotlivé zážehy dělilo od sebe 120 tisícin sekundy.
Zde se dostáváme k dalšímu kamenu úrazu Falconu Heavy: zařízení pro pokusné zážehy raketových stupňů, které provozuje SpaceX poblíž texaského města McGregor, je zařízené pouze pro to, aby zde běžel jen jeden stupeň s devíti motory, čili zážeh sedmadvaceti motorů si SpaceX v praxi vyzkouší, až vyveze zkompletovaný Falcon Heavy na startovní rampu. Je pravděpodobné, že před premiérovým startem Falconu Heavy se těchto „hot fire“ testů uskuteční hned několik, zatímco běžnému startu Falconu 9 předchází jen jeden, asi 3 sekundy trvající pokusný zážeh devíti motorů na prvním stupni.
Autor: SpaceX - flickr
Autor: SpaceX - flickr
Elon Musk však krotí vášně a připomíná, že první setkání s obří raketou nemusí vůbec dopadnout dobře. „Doufám, že první Falcon Heavy doletí alespoň tak daleko, aby nepoškodil vypouštěcí komplex. Popravdě, považoval bych to za úspěch,“ vtipkoval Elon.
Pokud však premiéra dopadne dobře, v první polovině příštího roku by se uskutečnily hned dva starty Falconu Heavy, jeden s komerčním nákladem a druhý s vojenskou družicí. Někteří zákazníci však na Falcon Heavy zanevřeli již v minulosti: firmám ViaSat a Inmarsat se již s jejich těžkými telekomunikačními satelity nechtělo čekat na nejisté datum startu a přesedlali na evropskou raketu Ariane 5. Ostatně firmám, kterým „běží kšeft“, se není moc co divit, dle prvotních prohlášení SpaceX měl Falcon Heavy létat již od roku 2013.
Falcon Heavy však nemá do budoucna zůstat jen u těžších telekomunikačních či vojenských družic, ale má zabrousit i do oblasti pilotovaných kosmických letů. SpaceX momentálně vyvíjí novou verzi lodi Dragon, která by na základě státního kontraktu od NASA měla, počínaje příštím rokem, začít vozit americké astronauty na stanici ISS a ukončit tak závislost na ruských Sojuzech; podobný kontrakt nyní plní i firma Boeing se svou kosmickou lodí Starliner.
Autor: SpaceX - flickr
Pokud stále platí informace zveřejněné SpaceX na konci února, tak oba turisté by ještě letos měli stihnout lékařské prohlídky a zahájení prvotního tréninku pro ovládání systémů Dragonu. Musk se však nechal slyšet, že výprava k Měsíci se uskuteční až tehdy, kdy bude mít Falcon Heavy i pilotovaný Dragon na kontě alespoň pár startů a půjde tedy o prověřené stroje. Optimistické datum startu před koncem roku 2018 tak zřejmě trochu sklouzne.
Zdroje a doporučené odkazy:
[1] Raketa Falcon Heavy na webu SpaceX
[2] Instagram Elona Muska 4. 8. 2017
[3] NASASpaceflight.com 19. 7. 2017
[4] Spaceflightnow.com 25. 7. 2017
[5] Spaceflightnow.com 28. 7. 2017
[6] Tiskové prohlášení SpaceX o turistickém obletu Měsíce z 27. 2. 2017