Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  První kosmonautka z Jižní Koreje

První kosmonautka z Jižní Koreje

První korejská kosmonautka Ji So-jeon
Tak už i Jižní Korea má svého prvního astronauta. Tedy přesněji řečeno astronautku, protože jméno Ji So-jeon je, ač to my Evropané nedokážeme poznat, ženské. Sojuz TMA-12 odstartoval 8. dubna po obědě a kromě korejské astronautky byli na palubě dva Rusové, mezi nimi Sergej Volkov, syn známého sovětského kosmonauta.

Start vysílala jako obvykle v přímém přenosu televizní stanice NASA a každý mohl událost sledovat přes internet. Divák mohl vidět technické aspekty startu, jako celou předletovou kontrolu, odpočítávání, mohl slyšet komunikaci posádky s velitelstvím letu a vidět kosmonauty v kabině nejen před startem, ale i během startu.

Korejská astronautka při svém prvním startu vypadala klidně a laik by si možná myslel, že si čte noviny. Jenomže ten tlustý svazek papírů, který držela v ruce, nebyly noviny, ale letový manuál. V něm je krok po kroku napsáno, co všechno musí posádka před startem zkontrolovat.

Start Sojuzu TMA 12

Sojuz vyletěl ze stejné odpalovací rampy, kterou použil Jurij Gagarin před 47 lety. Startu přihlížela první žena ve vesmíru Valentina Těreškovová. Je zajímavé, že korejská astronautka se o své cestě dozvěděla teprve před měsícem. Do té doby měl letět krajan Ko San, jenomže porušil bezpečnostní pravidla a mimo areál Hvězdného městečka vynesl manuály.

Velmi emotivně při startu reagovala matka 29ti leté astronautky. Začala křičet, zoufale gestikulovat až se úplně zhroutila na zem a museli ji odvést lékaři. Start ale proběhl v pořádku a návrat své dcery může očekávat 19. dubna po splnění 14 vědeckých experimentů na Mezinárodní vesmírné stanici.

PRECHOD MERKURA