Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Vzhůru na palubu brněnské družice!

Vzhůru na palubu brněnské družice!

Máš zajímavý nápad na aparát, který má smysl vystřelit do vesmíru? Bezva, ale jenom ten stačit nebude. Musíš také pořádně máknout. Když to ale nevzdáš a uspěješ, zařadíš se do výjimečného klubu kosmických konstruktérů a badatelů.

Změn svůj život!
Splň si tajné přání! Přestaň se bát velkých výzev!
Pusť se do fantastického dobrodružství!
Překvap všechny svým umem a chytrostí!

Nikdo neslibuje, že to bude jednoduché. Díky zastupitelstvem schválenému příspěvku města Brna bude start družice sice zdarma, avšak náklady na vývoj a výrobu experimentu musí vlastními silami zajistit sami konstruktéři. Když ale uspějí a dostanou své zařízení až na oběžnou dráhu, získané zkušenosti jim bezesporu ovlivní celý další život.

Ne, to není vtip. Hvězdárna a planetárium Brno, Výzkumný a zkušební letecký ústav a společnost Spacemanic CZ vyzývají všechny vesmírné bastlíře, aby zkusili navrhnout experiment, který se dostane na palubu umělé družice „BRNOsat“. Ta se na cestu vydá v polovině roku 2026. Letenka pro ni je už rezervována! Satelit bude velký zhruba jako krabice od bot (v profesním žargonu ve formát tzv. 6U) a na oběžnou dráhu ve výšce cca 500 kilometrů nad zemí ho vynese raketa Falcon 9. Následně bude v provozu až několik let.

Není tedy na co čekat.

Jakýkoli nápad – byť sebeztřeštěnější – lze do poloviny září 2024 přihlásit na speciální stránce www.brnoletidovesmiru.cz, kde jsou také uvedeny základní informace a mantinely, v nichž je třeba se „pohybovat“. Vzápětí dojde k výběru a pak už nezbude nic jiného, než se pustit do díla. Na stejné stránce se objeví i další výzvy, které se postupně zjeví v průběhu následujících dvou roků.

Přihlásit se může kdokoli. Jednotlivec – skupina, junior – senior, student – pracující, amatér – profesionál. Omezení jsou pouze technická (družice není nafukovací), časová (pevné datum startu) a samozřejmě finanční (nic na světě není zadarmo). Výběr experimentů proběhne na podzim 2024 – s ohledem na atraktivitu projektů, technickou způsobilost a samozřejmě rozpočet. S přihláškou ale nečekejte až do poslední chvíli, jinak nebude čas na konzultace.

Tak co? Vezmete rozum do hrsti a přihlásíte svůj nápad na www.brnoletidovesmiru.cz?

Další taková šance se nezopakuje!