Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Meteory a meteorické roje s Jiřím Grygarem

Meteory a meteorické roje s Jiřím Grygarem

Drakonidy. Zdroj: NASA.
V sobotu 7. září 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem RNDr. Jiřím Grygarem, CSc. Hlavním tématem budou meteory, malá kosmická tělíska způsobující krásný úkaz v atmosféře.

Ani letošní srpen nebyl ochuzen o Perseidy, ostatně, kdyby nepřiletěly, to by byl panečku div. Meteorické roje sice nejsou spolehlivé, co se týká počtu meteorů za hodinu, ale že rojem Země zase proletí, na to si může každý vsadit a neprohraje. Možná máte pozorování Perseid ještě v živé paměti a chtěli byste o meteorech a rojích vědět něco víc? I pro Vás je tedy vhodný nejnovější díl našeho pořadu.

Povídat si s Jiřím Grygarem o meteorech je velmi příjemné, je totiž hned slyšet, jak ho to baví. Sám se pozorování meteorů věnoval, má mnoho zkušeností a stál u zrodu meteorářských expedic, tedy jakéhosi hromadného pozorování meteorů. Obyvatelé dnešních měst o tento krásný úkaz prakticky přicházejí, ale kdo vyjede za město a pohlédne na oblohu, jistě za nějakou chvíli nějaký meteor spatří. Má smysl si při tom něco přát? Jedině snad, aby nebyl příliš jasný a jeho zbytek nám nespadl na hlavu :-) Kdyby se přání z padajících hvězd skutečně plnila, astronomové by byli nejšťastnějšími lidmi na světě...

Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách si představíme Měsíc ve společnosti planet a prof. Jim Moran z USA nám představí radiovou astronomii, za kterou letos obdržel medaili Grote Rebera.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 7. září od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za dva týdny, 21. září, se s Petrem Kulhánkem budeme věnovat magnetickému vesmíru, tedy všem objektům se silným magnetickým polem. Některé z nich se chovají opravdu prazvláštně.