Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Nebe nad Mauna Kea

Nebe nad Mauna Kea

mko5.jpg
Jedním z cílů Mezinárodního roku astronomie (IYA2009) je představit astronomii, astronomické objevy i dennodenní (spolu)práci astronomů po celém světě, ukázat kde a jak se získávají nové astronomické poznatky, a v neposlední řadě předvést, že profesionální astronomové jsou v podstatě normální ženy i muži.

Nová výstava připravená pod názvem NEBE NAD MAUNA KEA na Hvězdárně a planetáriu České Budějovice - Kleť ve spolupráci s kolegy z Institute for Astronomy University of Hawaii vás proto zavede přes půl zeměkoule na Mauna Kea, spící sopku na ostrově Havaj uprostřed Tichého oceánu, která je domovem největších dalekohledů světa. Unikátní fotografie pořízené astronomy, kteří pracují na světoznámé observatoři na Havaji ukazují skvostné hvězdné nebe nad Mauna Kea, observatoř večer, během noci i za východu Slunce, ale můžete nahlédnout i dovnitř kopulí a řídícího centra havajských teleskopů. Díky tmavým nocím, extrémně suchému vzduchu, neznečištěné atmosféře a vrstvě tropické inverzní oblačnost oddělující vrchol Mauna Kea od vlhkého mořského vzduchu zde jsou ideální podmínky na pozorování. To umožňuje astronomům na observatoři na Mauna Kea získávat nové poznatky jak o objektech vzdáleného vesmíru tak i o malých tělesech Sluneční soustavy, a to s pomocí dvou proslulých 10-m Keck teleskopů se zrcadly ve tvaru "včelích plástů" složených ze šestiúhelníků, japonského 8.3-m Subaru teleskopu, 8.1-m Gemini North Telescope, 3.6-m CFHT (Canada-France-Hawaii Telescope) či 2.2-m UH teleskopu (University of Hawaii).

Fotografie pořídila Jana Pittichová, slovenská astronomka, která se na Institute for Astronomy, University of Hawaii od roku 1999 zabývá výzkumem komet, a její dva kolegové Minghui Chen a Timm-Emanuel Riesen ze stejného pracoviště. Výstavu doplňuje několik astronomických snímků J. Pittichové, zřejmě nejzajímavější bude kometa 9P/Tempel 1 krátce před, během a po srážce s impaktorem ze sondy Deep Impact 4. července 2005 sledovaná pomocí 3.6-m CFHT dalekohledu. Více podrobností o práci Jany Pittichové najdete v jejím článku na www.komety.cz , o Mauna Kea Observatory na www.ifa.hawaii.edu. Z jihočeské strany se přípravě výstavy podíleli Jana Tichá a Miloš Tichý z Observatoře Kleť.

Výstava NEBE NAD MAUNA KEA je připravena v rámci projektů From Earth to the Universe (Ze Země do vesmíru) a She is an Astronomer (Ona je astronomka) Mezinárodního roku astronomie (IYA 2009).

Navštívit výstavu ve vstupní hale českobudějovické Hvězdárny a planetária můžete vždy v otevíracích hodinách pro veřejnost od začátku dubna do konce května 2009.

Hvězdárna a planetárium České Budějovice s pobočkou na Kleti