Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Tomáš Tyc hostem Show Jana Krause

Tomáš Tyc hostem Show Jana Krause

Tomáš Tyc při experimentu s levitací.
Autor: Archiv Tomáše Tyce.

Ve středu 29. dubna 2015 byl hostem populárního pořadu "Show Jana Krause" mladý český profesor Přírodovědecké faktulty Masarykovy univerzity v Brně, Tomáš Tyc. Ačkoliv moderátor nedal mimořádně inteligentnímu a nadšenému fyzikovi prostor pro představení sebe sama, bylo dost času pro zábavné a pro mnohé zasvěcené dnes již legendární fyzikální experimenty, které zejména studenti brněnské univerzity znají z nadmíru oblíbeného předmětu (a následně významného inspirativního projektu) "Zajímavá fyzika". Záznam výstupu si můžete spustit v článku.

Ve svém výstupu představil Tomáš Tyc několik ze svých nejoblíbenějších a rovněž na přípravu nejsnazších experimentů. Diváky zaujalo zejména sfukování svíček bubnem s otvorem, který tvoří při bouchnutí do gumové blány skrze otvor na druhé straně neviditelné vírové prstence. Podobným způsobem může sfouknout svíci například hudební buben, je-li vhodně namířen. Tomáš Tyc rovněž mírně zabředl i do jeho oblíbeného tématu neviditelnosti. Na samý závěr "vystřelil" raketu. To vše se svým neutuchajícím zapálením pro věc, od kterého se nedal odradit ani občasnými jemnými narážkami Jana Krause. O zábavu tedy bylo postaráno.

prof. Mgr. Tomáš Tyc, PhD. (* 7. února 1973, Brno, Česká republika) známý český teoretický fyzik a popularizátor fyziky. Vyučuje na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Masarykovy univerzity v Brně, kde se rovněž věnuje výzkumu zejména na poli specifických odvětví v optice. Je zakladatelem tradice fyzikálních show pro veřejnost nazvaných Dobrodružná fyzika, na niž navázalo i brněnské Úžasné divadlo fyziky (ÚDIF), jehož tým pravidelně jezdí po celé zemi ukazovat školám i jiným zájmovým skupinám spektakulární formou efektních experimentů krásy každodenní fyziky kolem nás.

[1] Rozhovor: Tomáš Tyc - Krásu fyziky vidíme na každém kroku
[2] Projekt Zajímavá fyzika
[3] Osobní stránky Tomáše Tyce
[4] Úžasné Divadlo Fyziky

Štítky: Úžasné divadlo fyziky, Fyzika

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci