Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Unikátní průvodce po Měsíci volně ke stažení

Unikátní průvodce po Měsíci volně ke stažení

Pavel Gabzdyl z brněnské hvězdárny strávil stovky nocí s okem přilepeným k dalekohledu namířeným na Měsíc. Nyní své zážitky a zkušenosti z mnoha let pozorování sepsal do průvodce „Lunární noci pro fajnšmekry“, který se mezi zájemci o našeho kosmického souseda rychle stává oblíbeným zdrojem informací a inspirace.

Jestli si chcete užít astronomický dalekohled, podívejte se na Měsíc! Žádný jiný objekt na pozemském nebi vám totiž nenabídne tolik detailů jako povrch našeho kosmického souseda. K tomu, abyste se na Měsíci neztratili, ale potřebujete dobrého průvodce. V dnešní době je k dostání celá řada atlasů Měsíce či monografií, které vás provedou po zajímavých lunárních útvarech. Žádný z nich vás ale neprovede po Měsíci takovým způsobem jako právě vycházející průvodce od Pavla Gabzdyla.

„Řeknu vám to na rovinu: Tahle knížka je jenom pro fajnšmekry. Pro ty, kteří se na Měsíci chtějí vyznat. Společně se zaměříme na 12 vybraných útvarů a ty budeme sledovat od lunárního svítání až do pozdního večera. Podělím se s vámi o ty nejzajímavější momenty, jaké jsem při pohledu dalekohledem na Měsíc zažil“, píše autor v úvodu publikace.

Světově unikátní průvodce

Jde o průvodce, který měsíční nadšence seznamuje s proměnami vybraných útvarů v průběhu celých lunárních dní. Načasování jednotlivých prohlídek je natolik přesné, že se jedná o světový unikát, který vznikl na základě stovek pozorování a tisíců fotografií. Součástí publikace je i itinerář, který pozorovatelům nebo pokročilým fotografům radí, co se za konkrétního osvětlení na Měsíci děje. A nejen to. Pavel je vystudovaný geolog, takže u jednotlivých měsíčních útvarů popisuje i jejich vznik. K tomu dodává: „Potil jsem krev, abych nesrozumitelnou geologickou hantýrku a závěry vědeckých prací převedl do co nejsrozumitelnější formy.

Průvodce o velikosti 17 MB si můžete ve formátu pdf stáhnout tady: http://bit.ly/mesicpruvodce