Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Bylo hlavní město Inků postaveno podle nebeské pumy?

Bylo hlavní město Inků postaveno podle nebeské pumy?

puma.jpg
Puma byla pro Inky tak důležitým zvířetem, že podle ní vystavěli své hlavní město. Cusco bylo postaveno tak, aby vypadalo jako tmavá puma, temnotou zformované souhvězdí v Mléčné dráze, které podle svého výzkumu odhalil italský profesor Giulio Magli z katedry matematiky Milánské technické univerzity. Nedávno jej zveřejnil na fyzikální webové stránce arXiv , kterou spravuje Cornellova univerzita v Ithace, stát New York.

Incké hlavní město Cusco byl založeno kolem 12. století a nyní se nalézá v Peru, asi 110 kilometrů jižně od pevnosti Machu Picchu. Stejně jako další starověká města bylo i Cusco postaveno na základech vytyčených astronomickými událostmi, zejména zimním a letním slunovratem. Podle tradice bylo město chápáno jako puma s hlavou tvořenou blízkými kopci, střed města s hlavním chrámem jako jeho genitálie a ocasem tvořeným soutokem řek Tullumayo a Huatanay.

Magli věří, že Cusco přesně odpovídá pumě ze souhvězdí, které bylo pro Inky tvořeno ne hvězdami, ale tmavými prostorami mezi hvězdami. Nejen Inkové, ale i mnoho jiných starověkých civilizací, včetně původních Australanů rozpoznávalo taková tmavá souhvězdí. Ale Magli předpokládá, že souhvězdí pravděpodobněji ležet uvnitř tmavé zóny souhvězdími Cygnus (Labuť) a Vulpecula (Liška). Tato tmavá zóna (na obrázku) leží mezi dvěma jasnými pásy oblohy, které mohly pro Inky reprezentovat dvě řeky které se v Cuscu slévají. Na tomto místě Mléčné dráhy lze při jisté míře představivosti skutečně vidět tmavou kočkovitou šelmu ve skoku.

Ne všichni s Maglim ale bezvýhradně souhlasí. Magliho výklad komentoval například archeolog Ian Farrington z Australské národní univerzity, který vede vykopávky jen 30 kilometrů od Cusca. Podle něj je terén okolo Cusca přeplněn astronomickou symbolikou i znaky pumy. Všechny východy Slunce po celý rok lze opravdu pozorovat přímo z náměstí Cusca a dvě blízké hory při tomto pohledu označují letní a zimní slunovrat. Nikdy ale neslyšel o tom, že by se Cusco mělo podobat pumě. To že celé město sleduje astronomické události, jak tvrdí Magli, to je už jiná věc, řekl Farrington novinářům.

Každopádně má archeoastronomie stále co řešit a nezaškodí si ani připomenout, že v historii lidské kultury nebyl vždy pohled na oblohu takový, jaký dnes obecně přijímáme.

Zdroj: ABC Science Online