Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Mezinárodní seznam amatérských hvězdáren

Mezinárodní seznam amatérských hvězdáren

Abbey Ridge Observatory
Snem mnoha astronomů-amatérů je postavit si vlastní hvězdárnu. Soukromá hvězdárna má mnoho výhod: pozorovatelské zázemí, možnost nainstalovat přístroje natrvalo bez nutnosti ustavovat znovu paralaktickou montáž před každým pozorováním, pozorovatel cestuje v noci za tmou sám a neveze s sebou dalekohledy (ty už má na své hvězdárně). Nevýhoda je jen jedna: hvězdárna zpravidla nejde přesouvat na jiné místo.

Jistě už jste se na internetu setkali se seznamy hvězdáren a astronomických institucí. Koneckonců jeden takový je i na stránce České astronomické společnosti. Existuje však jeden seznam, který je jiný: Mezinárodní seznam soukromých amatérských hvězdáren (http://obs.nineplanets.org/obs/obslist.html). Sestavil ho pan Bill Arnett z USA. Původně to udělal za účelem shromáždění poznatků, jak si co nejlépe postavit svou vlastní soukromou hvězdárnu. Časem tak vznikl seznam unikátní jak svým zaměřením, tak rozsahem.

Z České republiky jsou na tomto seznamu zatím jen 2 soukromé hvězdárny: Altan Observatory Luboše Bráta, předsedy SPHE ČAS a Hvězdárna ve Stradouni pana Bohumila Ruprechta, člena České skupiny pozorovatelů planet.

Chcete-li také, aby o vaší soukromé hvězdárně věděl celý svět, neváhejte, a kontaktujte Billa Arnetta.

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci