Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Novoroční den otevřených dveří na Hvězdárně Kleť 1. ledna 2010

Novoroční den otevřených dveří na Hvězdárně Kleť 1. ledna 2010

Vrchol Kletě s kopulemi observatoře
Na vrcholu jihočeské Kleti se nachází nejvýše položená hvězdárna v České republice. Je známá po celém světě objevy planetek a komet i sledováním blízkozemních asteroidů. Jihočeští astronomové se tu věnují jak astronomickému výzkumu, tak předávání poznatků z astronomie dětem i dospělým.

Jednou z tradičních akcí pro veřejnost, které Hvězdárna Kleť pořádá, je Novoroční den otevřených dveří. Letos bude toto velmi oblíbené setkání zároveň zakončením Mezinárodního roku astronomie (IYA 2009) v Jižních Čechách. Návštěvníci si budou moci na Hvězdárně Kleť prohlédnout výstavu astronomických fotografií pořízených výkonnými dalekohledy, za jasného počasí uvidí Slunce prostřednictvím největšího čočkového dalekohledu v České republice a pro návštěvníky budou připraveny i drobné dárky od hvězdářů i od Jihočeského kraje.

Den otevřených dveří na Hvězdárně Kleť se bude konat v pátek 1.ledna 2010 od 10:30 do 15:00 hodin.

Observatoř Kleť
e-mail: klet@klet.cz
tel. 380 711 242 (od 10.00 hod.)

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci