Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Den na Saturnu je kratší o 5 min

Den na Saturnu je kratší o 5 min

Saturn. Autor: NASA
Saturn.
Autor: NASA
Číselné údaje z vesmíru - rozměry, vzdálenosti, hmotnosti, jsou často nepředstavitelně veliké a nikdo se nediví, že je astronomové nedokáží přesně určit. Někdy je ale problém určit i zdánlivě jednoduchý údaj. Jako například, jak dlouho trvá den na Saturnu?

Nejnovější výsledek amerických vědců uveřejněný v časopise Nature říká, že Saturn se otočí jednou za 10 hodin 34 minut a 13 sekund. To je asi o 5 minut méně, než uváděly předchozí studie založené na sledování magnetického pole planety. Možná si říkáte, že změření délky dne musí být jednoduché, stačí najít nějakou skvrnu na Saturnu a sledovat v dalekohledu, kdy se vrátí na stejné místo kotoučku planety.

Tak takhle by to šlo jedině v případě, že by Saturn byla malá kamenná planeta s pevným povrchem. Jenomže Saturn je obří plynná planeta, na které žádný pevný bod nevidíme a na které vanou větry rychlostí až 1800 km/h, které všechny skvrny unášejí pryč a navíc každou jinak rychle.

Teď se ale vědcům z Oxfordu a Lousieville podařilo spojit data z měření pohybu oblaků čpavku na Saturnu s infračervenými daty sondy Casiini, která nahlédla do větší hloubky atmosféry. Vědci vytvořili 3D model Saturnovy atmosféry a rychlost rotace je jedním z jeho výsledků.

Nemůžeme se tedy divit, že planeta je díky své rychlé rotaci mírně zploštělá. Na to, že je 9krát větší než Země, otáčí se více než 2x rychleji než Země.

Oxford University

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.