Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Exkluzivně: Kometu Catalina hledejte u Venuše

Exkluzivně: Kometu Catalina hledejte u Venuše

Kometa C/2013 US10 (Catalina) z 6. 12. 2015
Autor: Rolando Ligustri

Po téměř roce máme možnost pozorovat jasnější kometu, která je snadno spatřitelná triedrem, nebo malým amatérským dalekohledem. Kometa C/2013 US10 (Catalina) se v průběhu minulého týdne začala pomalu objevovat pozorovatelům na severní polokouli. Pozorovací podmínky se každým dnem zlepšují a nyní nám k jejímu vyhledání pomůže planeta Venuše.

Objev komety a její vývoj

Kometu s označením C/2013 US10 (Catalina) objevil 31. října 2013 Richard Kowalski pomocí 68cm přehlídkového dalekohledu v rámci projektu Catalina Sky Survey. Jasnost komety při objevu byla zhruba 18,5 mag. Krátce po objevu nebyla rozpoznána kometární charakteristika tělesa a bylo mu přiděleno planetkové označení 2013 US10. Až pozdější pozorování odhalila, že se jedná o kometu.

Kometa postupně zjasňovala, na přelomu června a července letošního roku přesáhla hranici jasnosti 10 mag. V té době byla kometa pozorovatelná pouze na jižní obloze. V průběhu listopadu prošla perihéliem (nejbližší bod dráhy komety ke Slunci) a zároveň konjunkcí se Sluncem. Na konci listopadu se objevila prvním šťastlivcům na severní polokouli, kteří ji mohli odpozorovat nízko nad obzorem za ranního svítání.

Pokuste se najít kometu i vy - pomůže vám Venuše!

Pozorovací podmínky komety C/2013 US10 (Catalina) se každým dnem zlepšují. Momentálně se nachází v západní části souhvězdí Panny nedaleko hranice se souhvězdím Vah. Ideální pozorovací okno je těsně před začátkem svítání, před 6:00 SEČ ráno.

V té době se bude kometa nacházet zhruba 15° nad jihovýchodním obzorem, tudíž bude potřeba najít místo s volným výhledem tímto směrem. K vyhledání komety si můžeme pomoci planetou Venuší, která se momentálně nachází jen pár úhlových stupňů od vlasatice. 7. a 8. prosince navíc nedaleko projde Měsíc jako ubývající srpek. Připravili jsme pro vás mapky, které zobrazují polohy komety vůči velmi jasné Venuši.

Jasnost komety se momentálně pohybuje okolo 6,5 mag. Jasnost tedy nedovoluje viditelnost komety pouhým okem, ale je dostatečná na to, aby byla kometa dobře nalezitelná jako mlhavý obláček v triedru nebo v malém dalekohledu. Za dobrých podmínek, na tmavé obloze mimo město, by ve větším dalekohledu (o průměru objektivu 10 cm a výše) měly být viditelné i dva ohony.

Kometa C/2013 US10 (Catalina), 7. 12. 2015 Autor: Stellarium
Kometa C/2013 US10 (Catalina), 7. 12. 2015
Kometa C/2013 US10 (Catalina), 8. 12. 2015 Autor: Stellarium
Kometa C/2013 US10 (Catalina), 8. 12. 2015
Kometa C/2013 US10 (Catalina), 9. 12. 2015 Autor: Stellarium
Kometa C/2013 US10 (Catalina), 9. 12. 2015
Kometa C/2013 US10 (Catalina), 10. 12. 2015 Autor: Stellarium
Kometa C/2013 US10 (Catalina), 10. 12. 2015
Autor: Stellarium

Celkový pohled nad jihovýchodní, jižní a jihozápadní obzor okolo 6. hodiny ranní. Nad jihem svítí planeta Jupiter v souhvězdí Lva. Nad jihovýchodem pak naleznete zářivou Venuši, u které lze nalézt kometu. Autor: Stellarium

Vývoj do dalších týdnů

Pozorovací podmínky se budou nadále zlepšovat, kometa bude stoupat stále výše nad obzor. 15. prosince bude na konci noci již 25° nad obzorem. O Vánocích to bude již 40°, ale v této době bude rušit Měsíc v úplňku. Úplně nejlepších pozorovacích podmínek se dočkáme za měsíc, v polovině ledna 2016. Od 7. ledna přestane svým svitem rušit Měsíc a kometa bude ve výšce přes 60° nad obzorem. Kometa se sice již vzdaluje od Slunce, ale blíží se k Zemi, takže se dá očekávat mírný nárůst jasnosti. V polovině ledna by mohla mít jasnost zhruba 6,0 – 5,5 mag, tedy jasnost na hranici viditelnosti pouhým okem.

Dráha komety Catalina na ranní obloze od Panny (Virgo) přes Pastýře (Bootes) až do Honících psů (Canes Venatici) od 20. listopadu 2015 až do poloviny ledna 2016. Autor: Sky and Telescope.
Autor: Sky and Telescope.

[1] Kometa C/2013 US10 (Catalina) je pozorovatelná na ranní obloze
[2] Kometa Catalina v databázi komet Seiichi Yoshidy

Martin Mašek

Martin Mašek (*1988 v Liberci), vášnivý pozorovatel deep-sky objektů, komet, proměnných hvězd a planetek. Vystudoval geografii na TU Liberec. Operátor robotických dalekohledů FRAM fyzikálního ústavu AV ČR, které jsou umístěny na observatořích Pierra Augera v Argentině a CTA v Chile a La Palmě. Je ve výkonném výboru Sekce proměnných hvězd a exoplanet, dále je členem Klubu astronomů Liberecka, SMPH, SDM a APO. Rovněž objevitel mnoha proměnných hvězd. Je po něm pojmenována planetka č. 9841.

Štítky: Venuše, C/2013 US10 (Catalina), Kometa

Měsíc s letadlem

Fotografie Měsíce s právě prolétajícím letadlem.