Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Geologický cyklus zemské aktivity má periodu 27,5 miliónu roků

Geologický cyklus zemské aktivity má periodu 27,5 miliónu roků

Globální geologické události se opakují jednou za 27,5 miliónu roků
Autor: New York University

Analýza 260 miliónů roků trvání hlavních geologických událostí vedla k odhalení opakujících se období dělících od sebe v průměru 27,5 miliónu roků. Geologická aktivita na Zemi se objevuje v opakujícím se cyklu 27,5 miliónu roků, což dodává planetě jakousi „pulzaci“. Vyplývá to z nové studie publikované v časopise Geoscience Frontiers.

Mnoho geologů se domnívá, že geologické události na Zemi jsou nahodilé v čase. Avšak naše studie poskytuje statistické důkazy pro běžné cykly, z čehož vyplývá, že tyto geologické události jsou ve vzájemné korelaci a nikoliv náhodné,“ říká Michael Rampino, geolog a profesor na New York University’s Department of Biology, stejně tak i hlavní autor studie.

Během uplynulých pěti desetiletí výzkumníci navrhovali cykly hlavních geologických událostí – včetně vulkanické aktivity a vymírání druhů na souši i ve vodě – v rozmezí zhruba 26 až 36 miliónů roků. Avšak dřívější práce na těchto korelacích v geologických záznamech byly narušeny omezeními v datování geologických událostí, které zabránily vědcům provedení kvantitativních výzkumů.

Nicméně došlo zde k důležitým vylepšením v oblasti radioizotopického datování a změny v geologickém časovém měřítku, což vedlo k novým datům ohledně časování minulých událostí. Na základě použití nejnovějšího datování dostupných dat Michael Rampino a jeho spolupracovníci shromáždili aktualizované záznamy hlavních geologických událostí v průběhu uplynulých 260 miliónů roků a provedli nové analýzy.

Globální geologické události jsou seskupeny do pulzů opakujících se za 27,5 miliónu roků Autor: Rampino et al., Geoscience Frontiers
Autor: Rampino et al., Geoscience Frontiers
Vědecký tým analyzoval stáří 89 dobře datovaných hlavních geologických událostí v uplynulých 260 miliónů roků. Tyto události zahrnovaly rovněž vymírání v mořích a na pevnině, hlavní vulkanické výlevy lávy označované jako sopečné výlevy bazaltů, události kdy oceány byly ochuzeny o kyslík, výkyvy mořské hladiny a změny nebo reorganizace zemských tektonických desek.

Zjistili, že tyto globální geologické události jsou většinou seskupeny do 10 odlišných časových období v průběhu 260 miliónů roků, seskupených do pulzů, které odděluje zhruba časový úsek 27,5 miliónu roků. Nejnovější skupina geologických událostí nastala zhruba před 7 milióny roků, z čehož vyplývá, že příští vrchol geologické aktivity je vzdálen ještě více než 20 miliónů roků.

Výzkumníci předpokládají, že tyto pulzy mohou být funkcí cyklů aktivity v nitru Země – geofyzikálních procesů souvisejících s dynamikou tektonických desek a klimatu. Nicméně podobné cykly v oběžné dráze Země mohou také určovat tyto události.

Jakýkoliv je původ těchto cyklických epizod, naše objevy podporují vážné důvody pro velkou periodičnost, uspořádanost a přerušované katastrofické geologické záznamy, které jsou odchylkou z názorů mnoha geologů,“ vysvětluje Michael Rampino.

[2] sciencealert.com