Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kometa 2I/Borisov z HST

Kometa 2I/Borisov z HST

2I/Borisov na snímku HST z 12. října 2019
Autor: NASA, ESA, D. Jewitt (UCLA)

V titulku článku je dosud nejdetailnější pohled na mezihvězdnou kometu 2I/Borisov. Jedná se o výsledek prvního pozorování z kampaně, která byla nachystána pro Hubbleův vesmírný dalekohled (HST). Další takové pozorování je v plánu v lednu 2020. Snímek zachycuje oblast bezprostředně kolem jádra komety, které je zahaleno oblakem prachu a na snímku tedy nemůže být vidět.

Kometa Borisov je druhým objektem, který podle výpočtu astronomů přilétá z mezihvězdného prostoru. V roce 2017 se prvním takovým tělesem stal 1I/‘Oumuamua, který prolétl 38 mil. km od Slunce a velmi rychle se vzdaluje ven ze Sluneční soustavy.

Zatímco ‘Oumuamua se jevil jako obyčejný kus skály, Borisov je opravdu zajímavé těleso, protože se chová jako běžná kometa. Je samozřejmě nevyřešenou hádankou, proč jsou tato dvě tělesa tak odlišná. V případě komety Borisov však máme štěstí ještě v tom ohledu, že pozorovací období bude velmi dlouhé. Kometa byla objevena ukrajinským amatérským astronomem ještě v době, kdy přilétá ke Slunci. Bude tedy možné detailně studovat její chemické složení a pozorovat změny v její aktivitě s tím, jak se ještě trochu více přiblíží Slunci.

Vědci jsou napjatí, jestli přeci jen neodhalí nějaké odlišnosti mezi našimi kometami a touto, která vyletěla z jiného systému. Až do současnosti se totiž kometa jeví být stejnou, jako komety ze Sluneční soustavy, které jsou nepochybně zbytky materiálu, ze kterého se v minulosti tvořily planety.

Kometa letí velkou rychlostí (zhruba 150 tisíc km/h) po své hyperbolické dráze, na které bude nejblíže ke Slunci 7. prosince. I v této době však bude od něj poměrně daleko, asi dvakrát tolik, než Země od Slunce (2 astronomické jednotky, zkratka au). My se na ní v současnsoti díváme z uctivé vzdálenosti 2,7 au a nebudeme na tom o mnoho lépe, když v prosinci tato hodnota klesne pod 2 au.

Předpokládá se, že ‘Oumuamua a Borisov jsou jen špičkou ledovce a že existuje na tisíce podobných těles, jen většinou příliš slabých, abychom je mohli včas detekovat, než zmizí v dálavách vesmíru.

[1] Spacetelescope.org

Štítky: HST, Kometa borisov, C/2019 Q4 (Borisov), 2I/Borisov

Snímek komety C/2017 K2 (PANSTARRS) v souhvězdí Hadonoše. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšen, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 2.435 au, od Slunce 3.148 au. Silný svit Měsíce a vysoká oblačnost.