Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Nad slnečným povrchom sa vyparila ďalšia kométa

Nad slnečným povrchom sa vyparila ďalšia kométa

Kométa pri Slnku

Potom, čo sa 3. januára vyparila nad Slnkom jedna kométa, už dva a pol týždňa po tejto udalosti, 21.1., sa na jej cestu dala druhá kométa, ktorá sa nad slnečných povrchom taktiež efektne vyparila.

Na snímkach zo sondy SOHO (LASCO C3) sa kométa objavila 20. januára večer okolo 17.hodiny, na druhý deň asi okolo 12:30 míňala na snímku planétu Venušu a vo večerných hodinách sa vyparila nad Slnkom.

Animáciu zo zániku môžete zhliadnuť tu.

Takýmto kométam sa vraví "sungrazing comets" vo voľnom preklade "kométy dotýkajúce sa Slnka". Ich "dotyk so Slnkom", teda ich blízky oblet, sa najčastejšie končí vyparením kométy.

Takéto "zrážky" so Slnkom nie sú pritom až tak výnimočné. Teraz však ide už o druhú kométu v priebehu 2 a pol týždňa. V minulosti nastala aj situácia, kedy sa nad slnečným povrchom vyparili dve kométy v priebehu niekoľkých desiatok minút. Neskôr boli príznačne pomenované Rómeo a Júlia (LASCO C2,C3). Inými príkladmi môžu byť napríklad Vianočná kométa roku 1996(SOHO 6), FLYBY (C/1998 G3 alebo SOHO 46), SOHO 48 alebo SOHO 49 (C/1998 J1). Sú však aj kométy, ktoré svoj blízky prelet prežili, napríklad Hyakutake (v roku 1996) alebo C/2006 P1 McNaught (2007).

Súvisiace odkazy:
[1] Kometa SOHO se nad Sluncem efektně vypařila (článok o predošlej kométe, ktorá sa vyparila nad Slnkom 3.1.)

Poznámka redakce:
Poslechněte si též rozhovor s Petrem Horálkem a Petrem Komárkem pro Český rozhlas Pardubice v pořadu Máme hosty. V rozhovoru je mimo jiné řeč o letošních dvou sebevražedných kometách. Archiv pořadu.

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.