Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Objevené a znovuobjevené komety v prosinci 2016
Marek Biely Vytisknout článek

Objevené a znovuobjevené komety v prosinci 2016

Observatoř G96 – 1,5m dalekohled na Mt. Lemmon – sloužící mimo jiné k přehlídkám oblohy, v rámci kterých jsou objevovány nové planetky a komety nebo je upřesňována dráha již objevených těles
Autor: LPL/University of Arizona

Závěr roku 2016 se z hlediska nově objevených a znovuobjevených komet vůbec nepovedl. Po říjnu, v němž jsme zaznamenali nález 4 komet (znovuobjevena nebyla žádná), přišel listopad, který nepřinesl ani jednu, jak objevenou, tak znovuobjevenou kometu (právě kvůli tomu ani nevznikl článek za listopad 2016). A o mnoho tuto statistiku nevylepšil ani prosinec s pouhou jednou nově nalezenou kometou na kontě. Znovuobjeven opět nebyl žádný kometární objekt.

V prosinci objevená kometa má ve svém názvu písmeno X, značící nález v první polovině měsíce. O její objevení se postarala observatoř Mount Lemmon Survey; zajímavé tedy je, že slavnému havajskému teleskopu PanSTARRS se již druhý měsíc v řadě nepodařilo najít byť jen jedinou kometu.

Označení komety, která byla objevena 8. dne v měsíci, je C/2016 X1 (Lemmon). Objekt nalezl G. J. Leonard, a to při jasnosti 20,1 mag. Kometa by měla proletět perihelem 2. května 2019, a to ve velké vzdálenosti 7,57 AU od Slunce. V maximu jasnosti dosáhne na přelomu let 2018 a 2019 přibližně 18 mag, což jí vizuální viditelnost samozřejmě nezaručí.

[1] Databáze komet Seiichiho Yoshidy