Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Tithonium Chasma, část Valles Marineris

Tithonium Chasma, část Valles Marineris

tithonium_chasma.jpg
ESA uvolnila 3.listopadu další nádherné snímky pořízené stereo kamerou s vysokým rozlišením (HRSC) na palubě sondy Mars Express. Ukazují západní konec systému kaňonů Valles Marineris.

Snímky byly pořízeny během 442 oběhu sondy okolo rudé planety. Jejich originální rozlišení činí až 52 metrů na pixel.

Zobrazený region je umístěn na začátku systému Valles Marineris, na souřadnicích přibližně 7° jižní šířky a 269° východní délky. Na snímcích je zachycen západní konec kaňonů Tithonium Chasma a Ius Chasma, v té části Valles Marineris, kde jsou údolí až 5.5 kilometrů hluboké.

Celý systém kaňonů je výsledkem geologicky velmi různorodých procesů. Pravděpodobně se zde uplatnily jak tektonické posuny, tak vodní a větrná eroze i sopečná činnost. Také glaciální (ledovcová) aktivita nejspíše sehrála významnou roli při formování a vývoji celého tohoto regionu. Dno kaňonů je pokryto tmavým, navrstveným materiálem. Tyto zjevné sedimenty jsou nápadné systémem trhlin, přes které je vidět světlejší podloží. Vrstvené usazeniny jsou významným tématem výzkumu, protože jejich část je nejspíše sopečného původu, ale v dalších oblastech může jít o pravé sedimenty.

Morfologie údolních boků byla významně pozměněna sesuvy půdy a kamení. Při sesuvech sklouzla často značná část hory, útesu nebo zlomu do nižší polohy jako celek, aniž by byla nějak významně dotčen povrch sesuvu. Některé z významnějších poklesů terénu jsou i více než třicet kilometrů široké. Na jihu oblasti se nachází velký, silně erodovaný kráter Oudemans (pravá spodní část obrazu), který má průměr asi 120 kilometrů. Kolem centrálního vrcholku kráteru jsou velké plochy tmavých skal. Na rovinách dna kráteru jsou, kromě toho pozorovatelné také světlejší usazeniny přinesené větrem. Nachází se zde i několik systémů tektonických poruch.

Nejvýznamnější rysem oblasti je ale systém Valles Marineris sám. Celý systém směřuje od východu na západ, ale jižně od kráteru Oudemans, se nachází menší tektonické propadliny směřující z jihozápadu na severovýchod. Severní část velkých kaňonů zase obsahuje více trhlin než jižní. Region Valles Marineris je jedna z nejvíce studovaných oblastí Marsu. Systém kaňonů totiž může být klíčem k odhalení tektonické a vulkanické minulosti této planety. Také průzkum sedimentárních hornin a produktů eroze může poskytnout neocenitelný pohled na vývoj podnebí planety.

Zdroj: ESA News

SkyWatcher N 150/1200, 2x Barlow (original), Astrokamera ZWO ASI 120MC-S, hodinový stroj, EQ3-2. Postprocessing: FireCapture, Autostakkert, Registax and Photoshop.