Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Hodina Země 24. 3. 2018

Hodina Země 24. 3. 2018

Hodina Země 2018

Hodina Země je každoroční mezinárodní akce zavedená Světovým fondem na ochranu přírody (World Wildlife Fund, zkráceně WWF). První ročník se konal v roce 2007 v Sydney v Austrálii, kdy na hodinu zhasla světla na slavné budově australské opery. Do kampaně se tehdy zapojily více než 2 miliony lidí. Dnes jde o celosvětovou akci. V roce 2018 se akce uskuteční 24. března od 20:30 do 21:30 hodin. Astronomové v České republice plánují různé akce s cílem upozornit především na zbytečné a nevhodné svícení.

Jak vnímáme akci Hodina Země my, astronomové, si můžete prohlédnout na naší videoupoutávce.

V širším kontextu nám jde o ochranu přírody, která trpí nejen nadměrným svícením. Ostatně tak tuto akci vnímá hlavní organizátor v ČR, institut Veronica. Astronomové se zapojují i konkrétními akcemi na podporu Hodiny Země. Vybrané akce anoncujeme na samostatné stránce

Porovnání oblohy na tmavých lokalitách Slovenska s městskou oblohou v Žilině Autor: Miroslav Znášik
Porovnání oblohy na tmavých lokalitách Slovenska s městskou oblohou v Žilině
Autor: Miroslav Znášik
Na problematiku světelného smogu se snažíme poukazovat dlouhodobě. V rámci meziresortní skupiny pro světelné znečištění se nám společně s odborníky přes světelnou techniku, vědci a lékaři podařilo vytvořit základní příručku pro osvětlování, věnovanou starostům obcí i širšímu publiku, které o to jeví zájem. Více též na svetelneznecisteni.cz.

K tématu světelného znečištění se vyjadřuje také Petr Horálek v článku pro iDNES. Náš známý astrofotograf tak činí především svými unikátními snímky z nejtmavších lokalit světa i zajímavých míst ve střední Evropě.

Štítky: Světelné znečištění, Hodina Země

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Rozeta NGC 2244