Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  13. vesmírný týden 2018

13. vesmírný týden 2018

Mapa oblohy 28. 3. 2018 ve 20:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 26. 3. do 1. 4. 2018. Měsíc dorůstá do úplňku. Večer je nad západem jasná Venuše a mizející Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter, Mars a Saturn. Očekáváme ještě dva zákryty jasnějších hvězd Měsícem. Z objektů noční oblohy si připomeneme hvězdu alfa Geminorum, tedy Kastora. Blíží se zánik čínské stanice Nebeský palác 1. Proběhnou čtyři starty raket a jeden výstup do volného kosmu. Před 50 lety zahynul Jurij Gagarin, první člověk ve vesmíru.

Měsíc bude v úplňku v sobotu 31. března ve 14:37 SELČ. V noci na středu, 28. března cca po 2:50 SELČ nastane vstup hvězdy 6,3 mag za neosvětlenou stranu Měsíce. Další vstup hvězdy 6,7 mag se pak odehraje ve čtvrtek 29. března večer po 23:30.

mizí směrem ke Slunci. Venuše (−3,9 mag) je po západu Slunce snadno viditelná nad západním obzorem. Uran (5,8 mag) už je po setmění je nízko a prakticky nepozorovatelný.
V druhé polovině noci stoupá na oblohu planeta Jupiter (−2,3 mag), nad jihem je kolem 3:30 letního času. Později se objevují také Mars (0,5 mag) a Saturn (0,5 mag). Všechny planety jsou ale poměrně nízko nad obzorem.
Úkazy Jupiterových měsíců: Úkazy už uvádíme v letním středoevropském čase. Ty vhodné nastávají až o víkendu, ale dočkáme se i dvou stínů téměř současně.
31. března ve 3:39 začíná zatmění Ió. 1. dubna od 0:59 do 3:08 přechází stín Ió a od 1:49 do 3:57 samotný měsíc. Ve 3:18 navíc vstoupí na kotouč Jupiteru i stín Ganymédu a vydrží tam až do 5:02.
Velká červená skvrna (GRS) bude poblíž středu kotoučku 27. března ve 3:05 SELČ, 29. 3. ve 4:30, 30. 3. v 0:35 a 1. 4. ve 3:00.

Aktivita Slunce je nízká. Aktuální pohled na Slunce nabízí družicová observatoř SDO.

Hvězda Castor
Večer při pohledu vysoko nad jižní obzor spatříme souhvězdí Blíženců. Spodní a trochu jasnější hvězda v jejich hlavách je Pollux. Trochu slabší a výše je Castor. Jde trochu o paradox, protože Castor je označen jako alfa, což obvykle přísluší nejjasnější hvězdě v souhvězdí. Hvězda je od nás jen 52 světelných roků a jde o vícenásobný systém šesti hvězd. Malým dalekohledem zde rozlišíme dvě hvězdy. Na hvězdu se můžete podívat i v jednom z dílů pořadu Noční obloha.

• Ve středu 21. března úspěšně odstartovala a v pátek také zakotvila u Mezinárodní vesmírné stanice loď Sojuz MS-08 s třemi členy posádky, Olegem Artěmjevem, Richardem Arnoldem a Andrewem Feustelem.
  • V období kolem 2. dubna (± 1,7 dne) očekáváme zánik první čínské vesmírné stanice Nebeský palác (Tiangong 1). V závislosti na stavu atmosféry tedy může dojít k zániku už na konci týdne. Přelety při pohledu ze střední Evropy nastávaly jen nízko nad jihem a nyní nebudou nastávat už vůbec. Každopádně je pravděpodobné, že spadne spíše do oceánu, ale nikdo neví.
  • Michal Václavík z České kosmické kanceláře přinesl pro Kosmonautix.cz novinky ohledně chystané orbitální stanice na dráze kolem Měsíce.
  • Očekáváme čtyři starty. Z ruského Plesecku má 28. 3. odstartovat raketa Sojuz 2-1V s tajnou družicí řady Kosmos. 29. března jsou na řadě tři starty. Z kalifornského Vandenbergu má letět Falcon 9 s pátou várkou deseti družic Iridium-NEXT, z indické Šrírakoty raketa GSLV Mk2 s geostacionární družicí GSat-6A a z čínského Xichangu raketa CZ-3B vynese dvě navigační družice sítě Beidou. Astronauti Feustel a Arnold vystoupí 29. 3. ke kosmické vycházce na ISS.

• 26. března 1958 (60 let) odstartovala americká družice Explorer 3. Celkově to byla druhá americká družice, protože Explorer 2 se nedostal na oběžnou dráhu. Tato družice potvrdila objev předchůdkyně, tedy výskyt Van Allenových radiačních pásů v okolí Země.
  • 27. března 1968 (50 let) zahynul první kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Stalo se tak během cvičného letu s Vladimirem Serjoginem na Migu-15UTI vyrobeném v Aeru Vodochody. Vyšetřování nehody přinášelo řadu teorií, zbytečné utajování pak i spekulace. Letadlo se možná snažilo vyhnout něčemu, co pokládali piloti za překážku, ať už to měl být meteorologický balón, nebo hejno ptáků. Vyskytly se i informace, že se v oblasti nacházel letoun Suchoj Su-15 a že se dostali do turbulence za tímto letounem. Každopádně letadlo šlo do vývrtky a tu už po vylétnutí z nízko ležící oblačnosti pilot nevyrovnal. Z pohledu dnešních předpisů se zdá, že let vůbec neměl být povolen.

• konjunkce Venuše s Uranem
  • Výročí: Luna 4
  • Výročí: TRACE
  • Výročí: Explorer 17 (AE-A)
  • Výročí: Saljut 2
  • Výročí: Apollo 6
  • Výročí: STS-6, Challenger, první výstup z raketoplánu
  • Výročí: Pioneer 11
  • Výročí: Luna 14
  • Výročí: Discovery, mise STS 56

Mapa oblohy s úkazy v březnu ke stažení v PDF.

Štítky: Jurij Gagarin, Explorer 3, Vesmírný týden

Pohyb hvězd po obloze - snímek s dlouhou expozicí

Pohyb hvězd po severní obloze zachycený na snímku s hodinovou expozicí.