Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  22. vesmírný týden 2014

22. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 28. května 2014 ve 22 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 28. května 2014 ve 22 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 26. 5. do 1. 6.

Měsíc bude kolem novu. Večer končí viditelnost planety Merkur. Hned po setmění můžeme pozorovat Jupiter, Mars a Saturn. Ráno je jen s obtížemi viditelná Venuše. Večer je k vidění také kometa C/2012 K1 (PanSTARRS). Aktivita Slunce je nízká. Stanici ISS potkáte jen na brzké ranní obloze.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 21. května ve 22:00 SELČ.

Měsíc, Merkur a Jupiter v sobotu 31. května večer. Stellarium, Ľubomír Leňko Autor: Martin Gembec
Měsíc, Merkur a Jupiter v sobotu 31. května večer. Stellarium, Ľubomír Leňko
Autor: Martin Gembec

Měsíc bude v novu ve středu 28. května. Jeho ranní viditelnost v pondělí vedle Venuše je spíše zajímavostí pro ptáčata. Večerní oblohu začne zdobit tenký srpek koncem týdne. V pátek 30. května večer bude asi 7° vlevo dolů od Merkuru velmi nízko na severozápadě. V sobotu večer, 31. května, bude 8° pod Jupiterem a asi 15° vlevo od Merkuru.

Merkur (cca 1 mag) je večer nízko na severozápadě.
Jupiter (−1,9 mag) je večer nad západním obzorem. S červenou skvrnou GRS se můžete potkat např. v úterý, kdy tranzituje ve 21:20. Z úkazů měsíčků můžeme doporučit v pondělí 26. května konec přechodu stínu Io ve 21:52.
Mars (−0,6 mag) je večer nad jihem. Kotouček má 12 úhlových vteřin. Zajímavá je fáze planety (asi desetina chybí), protože je poblíž kvadratury.
Saturn (0,2 mag) ve Vahách se dá dobře pozorovat již po setmění.
Venuše (−4 mag) se ráno nachází 2° nad východním obzorem. Uvádíme ji spíše pro zajímavost.

Mapka k vyhledání komety 2012 K1 PanSTARRS ve 22. týdnu 2014, data: Guide Autor: Martin Gembec
Mapka k vyhledání komety 2012 K1 PanSTARRS ve 22. týdnu 2014, data: Guide
Autor: Martin Gembec
Pokračuje dobrá viditelnost komety C/2012 K1 (PanSTARRS). Jak je vidět na přiložené mapce (vpravo), vyhledání komety nám nyní usnadňují zadní kola Velkého vozu (Dubhe a Merak), pod nimiž leží slabší hvězda psí UMa a později v týdnu pomůže hvězda omega UMa. Polohy komety platí pro 23 SELČ daného dne.

Aktivita Slunce je nízká. Za poslední týden nedošlo k žádné změně, pokud jde o počet a velikost skvrn, maximálně došlo k ústupu, výjimkou je pomalu zapadající oblast skvrn, kde došlo i k silnější erupci o víkendu. Počet a velikost skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Přelety ISS se přesunuly na ranní oblohu, přesněji na dobu mezi půlnocí a čtvrtou hodinou, v noci na neděli bude jeden přelet od jihu na východ viditelný už v 0:12.

• 28. května 1959 (55 let) se z letu nad hranici 100 km do vesmíru poprvé úspěšně vrátila dvojice opičích pasažérů Able a Miss Baker. Byly to obtížné začátky, při kterých bohužel zahynulo několik opic, ať už pro selhání raket, nebo padákových systémů. Let dvojice Able a Baker je prvním, kde došlo k úspěšnému přistání. Bohužel Able musel být 3 dny na to operován pro zanícení z jedné elektrody a po operaci uhynul. Baker se dožila požehnaného věku 27 let. Able je dnes vystaven v muzeu kosmonautiky ve Washingtonu.

• 29. května 1974 (40 let) odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 22. Sonda po dobu více než roku snímkovala povrch Měsíce z různých výšek.

• 29. května 1919 (95 let) nastalo úplné zatmění Slunce, při němž sir Eddington pořídil fotografie hvězd v okolí Slunce. Snímky dokázaly platnost Einsteinovy obecné teorie relativity uvěřejněné o čtyři roky dříve. Gravitace Slunce zde ohýbá světelný paprsek hvězdy natolik, že se při zatmění promítá kousek jinam, než když tam Slunce není přítomno.

• Večerní planety Jupiter, Mars a Saturn
  • Výročí: John Couch Adams

Mapa oblohy s úkazy v květnu ke stažení v PDF,

Štítky: Vesmírný týden, Luna 22, Albert Einstein

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.