Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  44. vesmírný týden 2012

44. vesmírný týden 2012

Mapa oblohy 31. října 2012 v 18 hodin SEČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 31. října 2012 v 18 hodin SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 29. 10. do 4. 11.

Měsíc po úplňku je vidět téměř celou noc. Pozorovat můžeme hlavně planety Jupiter a Venuši. Padají Tauridy. Kometa Hergenrother se rozpadla.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 31. října v 18:00 SEČ.

Měsíc je v úplňku v pondělí večer. Začátkem listopadu bude v Býku a v pátek 2. 11. u Jupiteru.

Jupiter (-2,7 mag) v souhvězdí Býka vychází po 18. hodině. 2. listopadu bude v jeho těsné blízkosti Měsíc po úplňku. Budou od sebe méně než jeden a půl stupně. V tabulce najdete přechody Velké červené skvrny (GRS) středem kotoučku a úkazy měsíčků.

30.10. 4:30   30.10. Europa zákryt konec 20:17
31.10. 0:25   31.10. Io zatmění začátek 6:08
31.10. 20:15   1.11. Io přechod stín 3:16-5:26, měsíc 4:04-6:13
1.11. 6:10   2.11. Io zatmění zač. 0:36, zákryt konec 3:33
2.11. 2:00   2.11. Io přechod stín 21:45-23:55, měsíc 22:30-(0:39)
2.11. 21:50   3.11. Europa zatmění zač. 5:35
4.11. 3:39   3.11. Io zákryt konec 21:59
4.11. 23:30   3.11. Ganymed zatmění 22:31-(0:34), zákryt (1:35-3:23)
      5.11. Europa přechod stín 0:44-3:08, měsíc 2:10-4:30

Venuše (-4 mag) se nachází v Panně. Najdeme ji nad východem zhruba od tři čtvrtě na čtyři.

Slunce zůstává pokryto většími skvrnami, ale aktivita stále klesá. Jak vypadá povrch Slunce si můžete prohlížet na aktuálním snímku z SDO.

Meteorický roj Taurid zůstává nejzajímavějším v tomto týdnu. Bývá doprovázen občasným pádem jasného meteoru, tzv. bolidu. Tauridy rozlišujeme severní a jižní, ale poznáme je podle relativně pomalejšího letu a směru vycházejícím zdánlivě ze souhvězdí Býka. Maximum jižních Taurid nastalo v první polovině října, maximum severních bude před polovinou listopadu.

Kometa 168P/Hergenrother zjasnila protože došlo k rozpadu jejího jádra. Větší úlomek je patrný na snímku dvoumetrovým dalekohledem na Havaji, jak poukázali autoři Howes, Sostero a Guido na svém blogu.

Přelety ISS končí. Poslední uvidíte večer od pondělí do čtvrtka. Pro rychlou předpověď přeletu si stačí kliknout na nejbližší město v níže uvedené tabulce. (Odkazy v tabulce, v ČR od západu na východ, vedou na Heavens-above.com)

Karlovy Vary Plzeň Most
Ústí nad Labem České Budějovice Tábor
Liberec Kolín Jihlava
Pardubice Hradec Králové Brno
Prostějov Olomouc Zlín
Opava Ostrava Frýdek-Místek

Podrobněji si můžete přelety různých družic, záblesky a jiné zajímavosti vyjíždět na serveru Calsky.com.

• Ve čtvrtek 25. října se ke stanici ISS připojila kosmická loď Soyuz TMA-06M. V neděli se od ISS odpojí nákladní loď Dragon a přistane v Tichém oceánu s cenným nákladem biologických vzorků i rozbitých věcí. Ke stanici poletí také nákladní loď Progress M-17M, jejíž start je v plánu 31. října.

• Evropští vědci nyní s blížícím se koncem mise infračerveného dalekohledu Herschel uvažují, zda jej poslat na bezpečnou dráhu kolem Slunce, nebo zda jej nechat postupně přiblížit k Měsíci a nechat jej spadnou na jeden z pólů. Dopad tak těžkého tělesa by byl přínosem ve výzkumu výskytu vody v těchto oblastech. Dalekohledu dojde v březnu helium k chlazení techniky, takže nebude moci dále pozorovat. Technici pochopitelně nechtějí, aby se ze své současné pozice v libračním bodu L2 dostal na nějakou nestabilní dráhu s možnou kolizí se Zemí.

• Marsovská laboratoř Curiosity dál pokračuje ve výzkumu v oblasti Glenelg. Začínají kolovat fámy ohledně telekonference 30. října večer našeho času, že při ní budou sděleny zajímavé informace ohledně metanu, který Curiosity na povrchu našla. Mimo jiné byla totiž provedena první analýza vzorků přístrojem CheMin.

• 2. listopadu 2002 (10 let) vyfotografovala sonda Stardust asteroid Annefrank. Sonda byla určena především ke sběru materiálu z komety 81P/Wild-2. Návratové pouzdro přistálo na Zemi v lednu 2006.

• 3. listopadu 1957 (55 let) odstartoval do vesmíru Sputnik 2 se psem Lajka. Kvůli problémům s teplotou uvnitř v důsledku neoddělení od zbytku nosné rakety zemřela Lajka již mezi pátou a sedmou hodinou letu, místo plánovaných více než sedmi dnů. S návratem se nepočítalo, měl být přerušen přívod kyslíku, díky němuž by Lajka v poklidu skonala. To se nakonec nestalo a bylo to ještě dlouho utajováno.

• přibližování Měsíce k Venuši