Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti v 6. týdnu

Astronomické zajímavosti v 6. týdnu

Středa 4. února ve 21:30 SEČ
- od 2. do 8. února 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 4. února 2009 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 3. února třináct minut po půlnoci v první čtvrti. 7. února ve 21 h prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (361 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci ze 3. na 4. února se promítá nedaleko hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, konjunkce s nejjasnější hvězdou tohoto souhvězdí, stálicí Aldebaran, nastává 4.2. hodinu před půlnocí, 7. února večer spatříme Měsíc poblíž dvojice jasných hvězd Kastor a Pollux v Blížencích. V pondělí 9. února je Měsíc v úplňku. Nastane polostínové zatmění Měsíce, z našeho území však není pozorovatelné.
Planety sluneční soustavy: Nejvýraznější planetou je stále Večernice - Venuše (jasnost -4,6 mag). Září za soumraku vysoko nad jihozápadním obzorem, zapadá až kolem čtvrt na deset večer. Pohybuje se souhvězdím Ryb. Planeta Saturn (0,7 mag) vychází kolem dvacáté hodiny, promítá se do souhvězdí Lva poblíž hranice s Pannou.
Zajímavé úkazy:
Počátkem týdne můžeme pozorovat poslední večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, jeden z nejjasnějších spatříme v Praze 3. února v době od 17 h 45 min do 17 h 51 min. Stanice proletí nevysoko nad jihozápadním obzorem, těsně mine jasnou Venuši. Další (ranní) průlety ISS nad naším územím budou pozorovatelné od 17. února.
V tomto týdnu prochází kometa 144P/Kushida hvězdokupou Hyády v souhvězdí Býka, největší přiblížení ke hvězdě Aldebaran nastává v noci z 5. na 6. února. Kometa je viditelná i v menších hvězdářských dalekohledech. Ještě výraznější kometa C/2007 N3 (LULIN) se pohybuje v souhvězdí Váhy, 6.2. projde těsně kolem hvězdy Zuben Elgenubi, druhé nejjasnější stálice tohoto souhvězdí. Kometa se přibližuje k Zemi a její jasnost stoupá. Pozorovat ji můžeme silnějším triedrem ráno před východem slunce.

Astronomická a kosmonautická výročí tohoto týdne:

2.2.1997 - v hustých vrstvách atmosféry zanikla ruská orbitální stanice Saljut 4
4.2.1906 - narodil se americký astronom Clyde Tombaugh, objevitel Pluta
5.2.1971 - měsíční modul Antares z kosmické lodi Apollo 14 přistál na Měsíci. Posádka: Alan Shepard, Edgar Mitchell.
6.2. 1612 - zemřel Christopher Clavius, italský astronom a matematik. Podílel se na reformě juliánského kalendáře. Je po něm pojmenován jeden z největších kráterů na Měsíci.
Očekávané události v kosmonautice:
4.2. má z amerického kosmodromu Vandenberg odstartovat raketa Delta 2 s meteorologickou družicí NOAA-N

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem